”Jag kom inte ut. Jag blev mig själv”

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2016 07:00 CEST

Svenska kyrkan bjuder in till föreläsning med Ann-Christine Ruuth, inspiratör, transperson och präst. Fram till 60 års ålder var hon känd som Åke och kyrkoherde i Växjö.

Ann-Christine föreläser nu på fredag 30/9, kl 14.00-16.00 i Oden, Folkets Hus. Föreläsningen är kostnadsfri, öppen för alla och ingen anmälan krävs.

Med humor och värme berättar hon om vägen till Ann-Christine, vad som menas med en transperson, om varför vi skrattar åt en karl i klänning men inte åt en kvinna i kostym och om normerna som styr våra liv. Hon berättar också om hur transpersoner vill bli bemötta och hur ett sammanhang kan bli mer välkomnande för transpersoner.

Ann-Christine Ruuth föreläser och fortbildar företag och församlingar över hela landet. I somras sände SVT2 dokumentären ”Vägen till Ann-Christine”. Läs mer om Ann-Christine: www.acruuth.se

Arrangemanget är en del av Svenska kyrkans medverkan vid Umeå Pride. Under fredagen erbjuds också drop in-vigsel i Umeå stads kyrka kl 15-20. På lördag går Svenska kyrkan i Pridetåget under parollen "Störst av allt är kärleken", därefter firas Kärlekens mässa i Umeå stads kyrka kl 14.30.

För mer information:

Susanne Dahl, studentpräst