Nu är Umeås nya kyrkoherde på plats

Den 2 maj började Lena Fagéus som ny kyrkoherde i Umeå pastorat. Den 26 maj blir det officiellt välkomnande i Umeå stads kyrka.

Lena kommer närmast från en roll som kyrkoherde i Frustuna församling och kontraktsprost i Strängnäs stift. Nu ser hon fram emot att leda arbetet inom Svenska kyrkan i Umeå.

– Umeå är en framåt stad, både kulturellt och kompetensmässigt. Här finns en massa vilja och ett stort driv – det gäller även Svenska kyrkans församlingar!

Den första tiden på nya jobbet kommer hon bland annat att besöka de sex församlingarna för att höra mer om glädjeämnen och utmaningar.

Officiellt välkomnande:

Välkomstmässa i Umeå stads kyrka, söndag den 26 maj kl 11.00.

Fakta Lena Fagéus

Lena Fagéus är uppväxt i Sävar. Hon prästvigdes 1988 i Stockholms stift och började som präst i Täby församling. Därefter har hon arbetat med retreater för Sigtunastiftelsen, som sjukhuspräst för Ersta diakoni och chef för Ersta kyrka. I åtta år arbetade hon med sorgebearbetning i egen regi. 2013–2019 var hon kyrkoherde i Frustuna församling, Gnesta.

• Religion, tro

• Västerbotten

Svenska kyrkan i Umeå består av 68 000 medlemmar, 13 kyrkor och 6 församlingar.

Församlingarna är Umeå stadsförsamling, Ålidhems församling, Tegs församling, Umeå landsförsamling, Umeå Maria församling och Tavelsjö församling. Här finns också tre samarbetskyrkor som styrs av EFS-föreningar.

Lena Fagéus

Kyrkoherde 090-200 2506