Överenskommelse om övernattning för utsatta EU-migranter

Tisdag 6 februari beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott om medfinansiering av en akut övernattningslösning för utsatta EU-migranter i Umeå. Det blir ett boende i Backengården med upp till 20 platser för vuxna personer, till den 15 april. I den nya överenskommelsen mellan kommunen och Svenska kyrkan i Umeå framgår att kommunen står för ekonomiska medel och att kyrkan ansvarar för lokal och personal.

– Vi är givetvis lättade över att ha fått tillstånd ett avtal som bidrar till en mer human vinter för EU-migranterna i Umeå, säger Leif Hognert, ordförande i kyrkorådet för Svenska kyrkan i Umeå.

I dagsläget vistas omkring 40 utsatta EU-migranter i Umeåregionen, varav 12–15 personer utan ordnat boende befinner sig i Umeå. Pingstkyrkan har upplåtit lokaler för ett akuthärbärge, men det ska ersättas genom att hyra Backengården. Ingenting talar för att strömningen av utsatta EU-migranter till Sverige och Umeå avtar, däremot bor det i dagsläget inga barn till utsatta EU-migranter i Umeå.

Diskussioner har förts en längre tid

Redan i mars 2017 initierade Svenska kyrkan samtal med kommunen om hur den kommande vintern skulle lösas. Nästan ett år senare är överenskommelsen på plats.

- Inför nästa år önskar vi ett mer långsiktigt partnerskap med bättre framförhållning där kommunen också tar ansvar för att det finns en lokal för härbärgesverksamhet, säger Leif Hognert.

• Religion, tro

Svenska kyrkan i Umeå består av 68 000 medlemmar, 13 kyrkor och 6 församlingar.

Församlingarna är Umeå stadsförsamling, Ålidhems församling, Tegs församling, Umeå landsförsamling, Umeå Maria församling och Tavelsjö församling. Här finns också tre samarbetskyrkor som styrs av EFS-föreningar.

Leif Hognert

ordförande kyrkorådet Svenska kyrkan i Umeå 0703-257938