Nyhet -

Efter sommarens skogsbränder: möjligt att ansöka om undantag från PEFC-krav kring entreprenörer i brandområdet

Med anledning av sommarens omfattande skogsbränder fattade PEFC:s styrelse i juli beslut om tillfälligt undantag i brandområdet från kravet på att anlita PEFC-certifierade entreprenörer. Nu har PEFC:s styrelse beslutat att ersätta det tillfälliga undantaget med en möjlighet att, fram till den 31:a maj 2019, ansöka om undantag från detta krav, förutsatt att arbetet sker enligt vissa kriterier.

Den akuta situationen efter sommarens stora skogsbränder är nu över. Men aktörer i brandområdet ser svårigheter att under vintern fullt ut täcka den ökade arbetsbelastningen för upparbetningen av det brandskadade virket eftersom denna måste ske under en relativt kort period.

PEFC:s styrelse har därför beslutat att det tillfälliga undantaget från i somras ersätts med en möjlighet att, tom 31 maj 2019, inom brandområdet, ansöka om undantag från kravet på att anlita PEFC-certifierade entreprenörer, givet att hanteringen följer följande punkter:

1.Certifierade resurser ska väljas i första hand.

2.Alla som arbetar eller vistas i brandområdet ska genomgå säkerhetsutbildning.

3.Objektsdirektiv och övriga arbetsinstruktioner ska utgå från PEFC-standarden och övriga tillämpliga krav.

4.Certifikatsinnehavaren ska ha kontakt med Länsstyrelse och Skogsstyrelse för att diskutera hur naturhänsyn på bästa sätt ska utformas med hänsyn till eventuella specifika behov (t.ex. säkerhetsaspekter).

5.Kontrakt som innefattar att följa standarder, certifieringar och övriga krav ska upprättas. Genomgång av kraven med de externa resurserna ska göras.

6.Det ska finnas specifik arbetsledning för alla åtgärder i brandområdena.

7.Arbete utfört av extra insatta resurser i brandområdet ska ingå i uppföljnings-, och kontrollprogram. Gängse rutiner för avvikelserapportering och kvalitetsdeklarationer ska följas. Alla åtgärder utförda i brandområdet ska ingå i ordinarie interna och externa kvalitetskontroller och revisioner.

8.Uppföljning av punkterna 1-7 ovan ska sammanställas och tillställas PEFC:s styrelse.

Åberopande av detta undantag ska anmälas och accepteras av PEFC:s styrelse i varje enskilt fall.

Beslutet om detta undantag har tagits i enlighet med PEFC:s certifieringsstandard som säger att PEFC:s styrelse kan besluta om undantag vid särskilda förhållanden som allvarligt försvårar tillämpningen av certifieringsstandarden.

• pefc skogscertifiering

Christina Lundgren