Erik Lallerstedt tillbaka på McDonald’s

Nu lanseras två av krögaren Erik Lallerstedts såser som dipsåser på McDonald’s. Det är Eriks Chilibearnaise och Eriks Pepparsås som från och med den 24 maj och under hela sommaren finns på alla McDonald’s 221 restauranger. Samarbetet är det tredje mellan Erik Lallerstedt och McDonald’s.

Det har gått 17 år sedan Erik Lallerstedt och McDonald’s samarbetade första gången. Då var det två specialhamburgare som lanserades. 1997 kom Eriks Chicken. Nu är det Eriks såser som erbjuds McDonald’s nästan 440 000 dagliga gäster.

– Det är väldigt roligt att vi samarbetar igen. McDonald’s har löst vardagspusslet för mig många gånger, och det är roligt att kunna ge något tillbaka. Det känns lite som att få bjuda igen. Inget slår McDonald’s i att kunna servera många personer god, bra mat med så kort varsel och nu kommer mina såser förhoppningsvis förgylla den upplevelsen ännu mer, säger Erik Lallerstedt.

– Att arbeta tillsammans med Erik Lallerstedt är alltid ett nöje.  Vi är en stor inköpare av svenska produkter och använder bara råvaror av högsta kvalité. Därför passar Eriks såser bra på vår meny. Det är extra roligt att jobba ihop igen då vårt tidigare samarbete med Erik Lallerstedt var otroligt lyckat, säger Susanne Rydjer, produktutvecklingschef McDonald’s Sverige.

Svenska Smakupplevelser tillverkar och säljer såser och dressingar under Eriks varumärke. Företagets såser har på rekordtid tagit stora marknadsandelar i handeln och räknas som den tredje största inom sin kategori enligt egen uppgift.

– Vi är givetvis stolta att få leverera till McDonald’s eftersom de anses ha de högsta kvalitetskraven i världen på sina leverantörer, säger Martin Norberg, försäljningschef Food Service på Svenska Smakupplevelser.

• bearnaise
  • såser
  • svenska smakupplevelser
  • kockar
  • mat
  • lallerstedt
  • eriks såser
  • eriks
  • chilibearnaise
  • pepparsås
  • mcdonalds
  • erik

Om Svenska Smakupplevelser

Bolaget tillverkar, distribuerar och säljer Eriks såser till samtliga livsmedelskedjor i Sverige. Företaget grundandes 2008 av Fredrik von Essen, VD, Martin Norberg, säljchef Foodservice och Fredrik Wisenfelt, säljchef dagligvaruhandeln, som driver bolaget tillsammans med kocken Erik Lallerstedt. Bolaget har idag 28 anställda och omsatte ca 42 MSEK 2010.

Bolaget har på tre år blivit en en ledande aktör inom sin nisch, såser och dressingar. Bolagets erbjudande är enkelt; alla har rätt till en gastronomisk upplevelse i det egna hemet.

För mer information, kontakta:
Fredrik von Essen, VD Svenska Smakupplevelser, 0736-889221 fredrik.v.e@svenskasmakupplevelser.se

Om McDonald’s i Sverige

Med 221 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Varje dag besöker ca 440 000 gäster någon av våra restauranger. Ca 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare i Sverige, varav många är unga. Det gör McDonald’s till Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Bland medarbetarna finns över 95 nationaliteter representerade. Vi har en bred meny med ca 300 olika måltidskombinationer och strävar alltid efter att servera god och varierad mat samt erbjuda snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. McDonald’s engagerar sig i samhället både nationellt och lokalt genom bland annat Ronald McDonald Barnfond, Läsrörelsen och idrottsrörelsen. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

För mer information, kontakta:
Frida Berg, presschef McDonald’s, 070-354 85 05, media@se.mcd.com

Fredrik von Essen