Nya exotiska smaker från Erik Lallerstedt!

Från Eriks Såser kommer nu två nya varianter – med recept av den kände stjärnkocken Erik Lallerstedt: Bearnaise Rosé och Mango-Chili. Exotiska och kryddiga såser med inspiration från Brasilien och Karibien.

För nya idéer packar Erik ofta sin väska och flyger ut i världen. Från en av sina många resor kommer inspirationen till den nya grillserien. Först ut (i en serie om fyra) är Bearnaise Rosé och Mango-Chili. Seriens två resterande såser presenteras senare i vår. Alla fyra såser kommer, passande nog, att finnas i hyllorna under sommarens fotbolls-VM i Brasilien.

Eriks Bearnaise Rosé är det senaste tillskottet i Eriks populära Bea-familj. En krämig och lätt tomatiserad bearnaise kryddad med rosépeppar. Såsens rika smaker och dofter gifter sig perfekt till alla typer av kött men även till fisk och särskilt grillad lax.

Eriks Mango-Chili är den perfekta kombinationen av hetta och fruktig sötma – mango och chili. En touch av ingefära hjälper dessutom till att bryta av på ett perfekt sätt. Smakerna är helt klart karibiska. Mango-Chilin är en riktig allroundsås som passar utmärkt till allt som behöver lite fruktigt ”sting”. Testa till grillad kyckling, skaldjur eller grillad fisk så förstår du hur Erik tänkt.

”Jag är väldigt stolt över våra två nya smaker. Smaker som är Brasilien och Karibien för mig ­– i såsform. Hoppas ni kommer gilla dem lika mycket som jag”, säger Erik Lallerstedt.

Erik Lallerstedt – som utvecklar alla Eriks Såsers recept – är en av Sveriges mest kända kockar. Han driver och har drivit flera succérestauranger som t.ex. Gondolen och Eriks Bakficka. Han har dessutom belönats med flera medaljer för sina gastronomiska insatser, som t.ex. H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band.

Samtliga av Eriks Såsers produkter tillverkas i Sverige och huvudråvaran, rapsolja, kommer till 100 % från utvalda svenska gårdar.

För smakprover, goda recept, intervju eller högupplösta bilder – kontakta:
Fredrik Perlskog, PR-byrån Kelly and Pling
fredrik.p@kellyandpling.com

• rosépeppar
  • rosé
  • mango & chili
  • mango
  • chili
  • karibien
  • brasilien
  • sydamerika
  • såser
  • svenska smakupplevelser
  • mat
  • lallerstedt
  • eriks såser
  • eriks
  • erik
  • bearnaise

Svenska Smakupplevelser tillverkar och säljer smakupplevelser av högsta möjliga kvalitet. Vi tycker att alla har rätt till en gastronomisk upplevelse i hemmet.

Erik Lallerstedt är en av våra mest kända och folkkära kockar. Hans restaurang Eriks Fisk var en av de första krogarna i Sverige som belönades med en stjärna i Guide Michelin. Idag driver Erik Gondolen, Vinbaren och Eriks Bakficka.

Svenska Smakupplevelser AB, Sorterargatan 11, 162 50 Vällingby, Sverige
www.erikssaser.se