Att sänka kravet på aktiekapital ytterligare är att göra företagare en björntjänst?

Regeringen har beslutat att tillsätta en kommitté med uppdrag att lämna förslag på åtgärder för att förbättra entreprenörskapsklimatet i Sverige. I nämnda vällovliga uppdrag ingår att bedöma om det finns behov av ytterligare sänkningar av lägsta tillåtna aktiekapital för privata aktiebolag, kanske ända ner till 1 krona. Med i bedömningen ska vara hur det ser ut i andra länder. T ex har man i Storbritannien ett lägsta krav på 1 pund.

Säkningen 2006

Sänkningen 2006 av lägsta aktiekapital från 100 000 till 50 000 kr har fått till följd att de flesta företag numera startas som aktiebolag, dessförinnan var det enskilda firmor som dominerade. Många enskilda firmor har också gått över till att drivas som aktiebolag. En fördel med att man vid nystart numera väljer aktiebolag som företagsform är att risken (för dem som inte gått i personlig borgen för bolaget) minskat för ägaren. I enskild firma och handelsbolag riskerar man ju allt vad man äger och har. En konsekvens av det sänkta aktiekapitalet är att ett aktiebolag med 50 000 kr som aktiekapital (och som dessutom saknar revisor) kommit att ses som ett ”sämre” aktiebolag än ett sådant som har ett högre aktiekapital OCH revisor. En annan konsekvens är att det blivit lättare för kriminella att använda aktiebolagsformen för oseriösa syften.

En annan (förbisedd?) sak är att det ofta är lättare att starta företag i Sverige för en vanlig medborgare än vad det är i länder med lägre krav på aktiekapitalet. I t ex Storbritannien krävs som regel att man kan visa att man redan är en ansedd och välbärgad person för att det ska vara möjligt att starta en verksamhet. En sänkning av aktiekapitalet till 1 kr i Sverige riskerar att få liknande effekter här.

Kanske då dags att, så som faktiskt var vanligt förr, i registreringsbeviset uppge titeln, t ex ”Affärsjuristen Gustaf Bertil Ihrman” (grundare av Svenska Standardbolag). De som då inte har någon titel får benämnas herr, fru eller fröken.

Risker

Det är vår tro är dessvärre att en sänkning av aktiekapitalet till 1 krona kommer att innebära ett minskat nyföretagande bland den stora allmänheten, vilket gynnar redan etablerade pga minskande konkurrens samt att kriminella i betydligt större utsträckning kommer att begagna sig av aktiebolag för oseriösa syften. Den upplevda skillnaden i kvalitet mellan privata aktiebolag och publika aktiebolag kommer att öka dramatiskt, vilket kommer att medföra att många fler väljer att registrera sitt aktiebolag som ett publikt bolag.

Främja företagandet

Det är bra om flera typer av ytterligare statliga/kommunala och andra insatser görs för att främja företagandet. Ett bra exempel på vad som redan finns är NyföretagarCentrum där blivande företagare får kostnadsfri konsultation att bolla sina idéer med i affärsverksamhet erfarna personer. Staten skulle kunna hjälpa en ny företagare med kostnaden för att skydda en god idé med patent eller som varumärke. Företagaren skulle också kunna slippa att under de första två åren betala sociala och andra avgifter för de anställda, upp till en viss omsättning. Det är sådana åtgärder som bidrar till ett förbättrat företagsklimat och som på sikt gynnar alla i samhället.

Kontakta oss!

Vi besvarar gärna frågor via telefon eller e-post, självklart går det bra att göra ett personligt besök hos något av våra kontor. Vi finns i Falun, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Falun (HK): 023 – 79 23 00
Stockholm: 08 – 23 41 15