Bilda aktiebolag – Bolagsbildning med Svenska Standardbolag

Bilda aktiebolag genom Bolagsbildning

Gör din bolagsbildning eller nybilda din förening hos oss

I de fall man önskar  bilda ett bolag, göra en bolagsbildning, hjälper Svenska Standardbolag självklart även till med det. Vi upprättar alla handlingar som är nödvändiga för registreringen.

Viktigt att tänka på är att vid bolagsbildning genom nybildning blir aktiebolaget juridisk person först efter registrering hos Bolagsverket.

Varför skall du anlita Svenska Standardbolag för att bilda ditt aktiebolag?

Vi har stor erfarenhet av att bilda aktiebolag, bolagsregistreringar och bolagsbildningar och har hjälpt mer än 300 000 företag till världen. När vi bildar ett aktiebolag för din räkning garanterar vi att samtliga handlingar som krävs för bolagsbildandet är korrekta och efter dina önskemål. Vi gör också en omfattande namngranskning och rekommenderar alternativa namn om så behövs.

Bilda aktiebolag med pengar

Ett aktiebolag kan ha en eller flera ägare, fysiska eller juridiska. Ägarna har ej personligt ansvar. Det man riskerar är insatt kapital, som uppgår till minst 50 000 SEK. Namnskyddet för bolagsnamnet är rikstäckande.

Bilda aktiebolag med apportegendom

Istället för att starta sitt aktiebolag med pengar kan man välja att göra en apport. Grundregeln är att det man använder som apportegendom skall vara till nytta för bolagets verksamhet.

Vid bildandet av aktiebolag med apportegendom erfordras följande uppgifter:

• Förteckning eller beskrivning av apportegendomen, gärna registrerings- eller tillverkningsnummer eller annan identifiering av objekten. Fullständigt namn och adress på överlåtare—äger flera objektet skall anges hur stor del var och en äger. Vid rörelseövertagande erfordras resultat- och balansräkningar och uppgift om nettovinst för de senaste två räkenskapsåren.
  • Före registrering erfordras auktoriserad eller godkänd revisors intyg på att apportegendomen ej åsatts högre värde än det verkliga, att egendomen är till nytta för bolagets verksamhet och att egendomen tillförts bolaget, samt uppgift om värderingsmetod.

Hur går det till att bilda ett aktiebolag, med pengar eller med apportegendom?

• Gör en beställning av aktiebolag online, alternativt fyll i vår beställningsblankett och skriv ut. Faxa, posta eller scanna in och maila blanketten till oss. Osäker på något? Ring oss! Vi svarar gärna på dina frågor.
  • När vi mottagit beställningen skriver vi alla nödvändiga handlingar och översänder dem till dig för påskrift. Vi kan skicka dem via mail, brev eller fax. Allt enligt dina önskemål.
  • Så snart vi fått tillbaka alla handlingar påskrivna och vår faktura är betald skickar vi dem till Bolagsverket.
  • När Bolagsverket registrerat de nya uppgifterna översänder vi omedelbart registreringsuppgift, och inom två veckor får du din bolagspärm innehållande aktiebrev, aktiebok, bolagsordning och övriga handlingar.

Mer om aktiebolaget, AB Grundstenen >>
Mer om att bilda aktiebolag med pengar  >>
Mer om bilda aktiebolag med apport >>
Mer om bolagsbildning >>