Frihet är det bästa ting…

För 150 år sedan

…uppkom näringsfriheten i Sverige. Det som hände var att skråväsendet avskaffades, vilket medförde att vem som helst fick starta företag. Det har starkt bidragit till att Sverige blev och är ett land med många och framgångsrika företagare.

För 60 år sedan

…blev det ännu lättare att starta företag. Det som hände var att G B Ihrman genom sin nystartade verksamhet erbjöd sig att registrera aktiebolag för 1 000 kr, jämfört med normalkostnaden (via advokat) 10 000 kr (vid omräkning till dagens penningvärde blir kostnaden 14 000 kr respektive 140 000 kr). Det medförde att många fler valde att bli egna företagare i den trygga aktiebolagsformen. Ihrmans eget aktiebolag fick namnet Svenska Standardbolag AB och har under åren medverkat till starten av cirka 300 000 aktiebolag.

Idag

…är vi fortfarande det ledande företaget inom bolagsservice. Det handlar bl a om nybildande eller lagerbolag/lagerföreningar, varumärken, Internetfrågor såsom domännamn. Nästan allt som kräver registrering hos Bolagsverket är vår specialitet. Närliggande tjänster har vi också t ex aktieägaravtal.

Gratis rådgivning

Har du någon fråga är vi beredda att svara på den, oavsett hur enkel eller komplicerad den är.

Falun (HK): 023 – 79 23 00
Stockholm: 08 – 23 41 15
Göteborg: 031 – 17 12 25
Malmö: 040 – 720 20

E-post: info@standardbolag.se.

William Björklund
E-post: wiliam.bjorklund@standardbolag.se

Svenska Standardbolag AB är sedan 1954 i det svenska näringslivets tjänst med så gott som allt som kräver registrering hos Bolagsverket. Mest kända är vi för att tillhandahålla s k lagerbolag och lagerföreningar. Bland våra andra tjänster kan nämnas fusioner, ökning och minskning av aktiekapital, ändring av företagsnamn, varumärken och registrering av domännamn.