Högaktuellt med ombildning till aktiebolag?

Om du startar aktiebolag före årsskiftet kan du tillgodogöra dig sparat utdelningsutrymme (rätt till lågbeskattad vinstutdelning 20 %) ett år tidigare än om du startar efter årsskiftet.

I valet eller kvalet?

Det finns många anledningar till att fundera över om man ska byta ut sin enskilda firma mot aktiebolag. Exempel är när verksamheten har tagit ordentlig fart vilket kan ge ökad personlig risk i en enskild firma, eller om man vill ha in fler delägare i företaget. Det är oftast många saker att tänka på vid en ombildning; hur göra med bokföringen, kunder och leverantörer? Vad göra med periodiseringsfonder och expansionsmedel? Deklarationer? Skattekonsekvenser? Vi kan hjälpa dig med råd om det är läge att ombilda till aktiebolag. För den som vill ombilda har vi en pakettjänst som vi kallar för Rullstenen.

Kontakta oss!

Har du frågor kring att bilda bolag eller förening, varumärkesregistrering, domännamn eller annat kring företagande? Kontakta oss!