Rullstenen -från enskild firma till aktiebolag

2015 registrerades hos Bolagsverket cirka 15 000 enskilda firmor och cirka 46 000 aktiebolag. Förmodligen blir siffrorna ungefär lika de kommande åren.

Valet av företagsform när man startar en verksamhet är inte alltid självklart. Även om de flesta väljer aktiebolag kan det i en del fall vara svårt att avgöra vilket som på sikt är bäst. Ibland är det en fördel att ha verksamheten både som aktiebolag och som enskild firma.

Om man har valt att ha enskild firma och rörelsen återkommande ger överskott är det dags att fundera på att byta till aktiebolag. En annan anledning är om man vill utöka verksamheten och involvera fler ägare.

Vi gör det enkelt

Vid byte av företagsform är det mycket att tänka på och en miss kan bli dyrbar. Via Rullstenen hjälper vi dig så att du får kontroll på alla delar i processen såsom överlåtelseavtal mellan enskilda firman och aktiebolaget, avregistrering och nyregistrering för F-skatt och moms, bokföringsinstruktioner, informationsbrev till leverantörer m m. När vi tagit del av din information om verksamheten gör vi dig uppmärksam på om det är något särskilt vi ser att du behöver tänka på eller göra.

Läs mer om Rullstenen >>

Starta ett aktiebolag

Det smidigaste sättet att skaffa ett aktiebolag är att köpa vårt lagerbolag AB Grundstenen samtidigt som du beställer tjänsten Rullstenen.

Läs mer om AB Grundstenen >>

Har du frågor om företagsform eller annat? Kontakta något av våra kontor!

Kontakta oss >>