Varumärkets betydelse för att nå framgång

2015 ökade antalet varumärkesansökningar hos Patent- och registreringsverket med 4,5 % jämfört med året innan. Och trenden pekar mot en ökning även under 2016. Från myndighetens sida menar man att företagarna har fått en högre medvetenhet om varumärkets betydelse för att nå framgång, en annan orsak kan vara den mediala samhällsdebatten där varumärken ofta uppmärksammas. Kändisar som Zlatan, Carolina Klüft och Björn Borg har t ex varumärkesskyddat sina namn. De stora multinationella företagens varumärken värderas till miljardbelopp.

Kunder utomlands?

Ett nystartat företag kanske väntar med varumärke av kostnadsskäl. Om man avser att sälja sina produkter/tjänster även utomlands kan en idé vara att starta med svenskt varumärke. Då har man möjlighet att inom sex månader söka varumärke i så gott som hela övriga världen med skydd utomlands från samma dag som man gjorde den svenska ansökan.

Kombinationseffekt

Ett varumärke är en symbol eller ett kännetecken för en produkt eller tjänst. Det kan bestå av ord, figurer, bokstäver/siffror, personnamn, slogans eller ljud. Om man har ett särpräglat bolagsnamn och skyddar det även som varumärke får man genom kombinationseffekten ett betydligt starkare skydd än om man har kännetecknet registrerat enbart som varumärke eller enbart som företagsnamn.

Kontakta oss

Har du funderingar kring varumärken/företagsnamn, hör gärna av dig till oss med dina frågor eller gör en beställning online >>

Kontakta oss >>