Vikten av varumärkesvård

Människor är beroende av varandra i olika grad oavsett religion, hudfärg, kön, politisk åskådning etc. Medför företagande kanske det ultimata sättet att förhålla sig till sina medmänniskor?

Låt oss säga att någon tillverkar och säljer livsmedel eller textilier till allmänheten. Om företagaren visar sina kunder respekt och tillmötesgående kommer kunden att bli nöjd och rekommendera företaget till vänner och bekanta. Om företagaren behandlar någon kund nedlåtande och respektlöst kommer även den kunden att rapportera till vänner och bekanta hur företaget har betett sig. I det förra fallet kommer företaget troligen att blomstra och må väl. I det senare fallet riskeras så småningom hela verksamheten. Bortser företagaren från eventuella personliga negativa värderingar av andra människor medför det troligen en ändring av företagarens värderingar till ökad tolerans för olikheter och utveckling som medmänniska. Att välkomna alla kunder är en aspekt av varumärkesvård och ökar värdet av företagets produkter/tjänster.

Har man skapat en uppskattad produkt eller tjänst som man givit ett namn hör det också till god varumärkesvård att registrera namnet som varumärke innan någon annan hinner göra det. Har man ett företagsnamn som blivit känt skyddar får man ett förstärkt skydd om man registrerar företagsnamnet även som varumärke.

Att inte vårda sitt varumärke

Att inte vårda sitt varumärke kan medföra att varumärket inte längre kan användas eller i vart fall skadas allvarligt, ett högaktuellt exempel på varumärke som skadats är Volkswagen i samband med utsläppsskandalen. Där man också kan säga att varumärket ”Tyskland” skadades genom att produkter/tjänster därifrån ifrågasätts gällande pålitlighet och kvalitet.

Kontakta oss!

Har du frågor kring varumärkesregistrering eller annat kring företagande, kontakta oss!