​ Journalisten Terese Cristiansson får årets Solidaritetspris

Journalisten Terese Cristiansson, före detta frilans och numera utrikeskorrespondent på TV4, får årets Solidaritetspris för hennes mångåriga rapportering från Afghanistan. Priset delades ut i Lund under Svenska Afghanistankommitténs årsmöte i helgen.

Solidaritetspriset årets Afghanistanvän tilldelades Terese Cristiansson med följande motivering:

”Terese Cristiansson är journalist med mångårig erfarenhet från Afghanistan. Hennes mångåriga rapportering från Afghanistan har präglats av saklighet, djup kunskap, mod, bredd och en strävan att förklara den komplexa situationen i landet. Terese är också välbekant med SAKs arbete och verksamhet och har vid flertal tillfällen deltagit i SAKs seminarier. Hon är även en av författarna i SAKs bok Förstå Afghanistan.”

– Att få det här priset betyder otroligt mycket för mig. Afghanistan är inte ett land i raden som jag bevakar utan jag tänker på Afghanistan som ett av mina hemländer. Ett land som fick mig att känna mig själv. Men framförallt en skattkista för en journalist med en aldrig sinande rad av berättelser, såväl goda som otroligt sorgliga säger Terese Cristiansson.

– Min kärlek och fascination till Afghanistan grundar sig i att det är just så komplext, det finns inga enkla sanningar. Det är inte bara dåligt eller bara bra. Det är alla nyanser däremellan. Jag längtar ständigt tillbaka dit och hoppas snart stå på afghansk jord igen, säger Terese Cristiansson.

Utrikeskorrespondenten Terese Cristiansson var på resande fot och deltog på videolänk på årsmötet med Svenska Afghanistankommittén i Lund. Svenska Afghanistankommitténs styrelse utser pristagaren på förslag av en priskommitté, efter nomineringar från allmänheten och medlemmar.

Bakgrund Terese Cristiansson

Terese Cristiansson, född 1974 i Hammenhög, är journalist och författare. Hon inledde sin karriär på Kristianstadsbladet och gick senare över till Expressen som kriminalreporter. 2006 blev Terese Cristiansson frilans till 2016 då hon anställdes av Dagens Nyheter. I dag är hon utrikeskorrespondent för TV4.

Hon bodde i Kabul, Afghanistan, 2010–2012 och 2012–2014 bodde Terese Cristiansson i NairobiKenya. I dag har hon sin bas i Istanbul, Turkiet.

Terese Cristiansson arbetar för TV4, Expressen, Fokus, DI Weekend och norska Dagbladet.

2014 tilldelades Terese Cristiansson Frilanspriset, 2015 fick hon Wendelapriset – för ett reportage om en drönskadad afghansk flicka – och 2016 tilldelades hon Nils Horner-priset ”För att hon med mod och medkänsla tar oss med in i slutna sfärer och med stor kunskap rapporterar om vår tids ödesfrågor.”

2014 sände TV4 säsong ett av dokumentärserien Korrarna där Terese Cristiansson var en av fem medverkande utrikeskorrespondenter. 2015 var hon värd för radioprogrammet Sommar i P1 och hon deltog i SVT-programmet Sommarpratarna 2015. Lyssnarna röstade sedan fram henne som en av årets vinterpratare. Vinter i P1 sändes den 26 december 2015.

Källa: Wikipedia

Om Afghanistan ur årsrapporten för 2018:

2018 uppvisade det högsta dödstalet för civila sedan 2009 när FN-uppdraget Unama började mäta

Säkerhetssituationen var fortsatt mycket instabil under 2018.

Ovanpå mer än 40 år av konflikt, en förödande torka i över halva landet vid slutet av 2018, utbredd osäkerhet avseende livsmedelsförsörjningen och försämrad tillgång till naturresurser, kommer nya hot i form av klimatförändringar, fler naturkatastrofer och chocker.

Under året hördes många civila röster, och en begynnande fredsrörelse, som krävde handling för fred. Många sociala indikatorer visar också på förbättring.

Om SAK:s verksamhet 2018:

Utbildning. Fler än 87 000 barn (varav 58 procent var flickor) i fler än 2 600 klasser gick i skolor med stöd av SAK.

Hälsovård. Under året hade SAK fler än 2,9 miljoner patientbesök, varav 58 procent var kvinnor.

Utbildning av barnmorskor och sjuksköterskor. Under året tog en klass med 25 kvinnor från SAKs skola för sjuksköterskor examen. Totalt 69 kvinnor går de pågående utbildningarna till sjuksköterskor och 70 kvinnor till barnmorskor. Sammanlagt är de fördelade på sex klasser, som kommer att ta examen under 2019 och 2020.

Rehabilitering. Fler än 23 000 personer behandlades med sjukgymnastik. Fler än 13 000 personer fick ortopediska hjälpmedel

Försörjningsmöjligheter. Under året gav SAK stöd till 501 byråd genom att underlätta val, planera utvecklingsprojekt och engagera lokala myndigheter. SAK gav stöd till 748 spar- och låneföreningar. Många medlemmar fick utbildning i affärsutveckling.

Mer information om boken Förstå Afghanistan: https://sak.se/afghanistan/forstaafghanistan/

Mer information om årsmötet: https://sak.se/aktuellt/arsmote2019.

Årsrapport: https://sak.se/sites/default/files/media/sak-arsrapport-2018-digital.pdf