Svenska Afghanistankommittén får 10 miljoner kronor från PostkodLotteriet

10 miljoner kronor har Svenska Afghanistankommittén tilldelats av PostkodLotteriet. Anna-Karin Johansson, generalsekreterare på Svenska Afghanistankommittén, tog emot checken på Waterfront Congress Center i Stockholm under onsdagskvällen.

– Vi har fått ett mycket viktigt och generöst bidrag från PostkodLotteriet och alla lottköpare! Detta gör att vi kan arbeta aktivt för ett ökat engagemang för kvinnor, barn och utsatta personer på den afghanska landsbygden, säger Anna-Karin Johansson. Det är viktigare än någonsin att vi fortsätter stödja Afghanistan i en tid då många länder dragit ner sitt bistånd efter att de internationella militära trupperna dragits tillbaka. Vi är oerhört glada över ert stöd!

Loreen valde att skänka sitt gage till Svenska Afghanistankommittén efter hennes uppträdande på PostkodLotteriets förmånstagarfest.

– Det är helt fantastiskt att Loreen väljer att stödja oss på det här sättet, säger Anna-Karin Johansson. Nu kan vi fortsätta bygga skolhus till de elever som idag får sin undervisning under bar himmel.

Svenska Afghanistankommittén kommer att satsa mer på utbildning av barnmorskor de närmsta åren. Barnmorskorna bidrar till något alldeles exceptionellt. De, tillsammans med renare vatten, är de främsta orsakerna till att mödra- och barnadödligheten minskar i Afghanistan. De flesta är verksamma i byar långt från någon fungerande vårdinrättning eller sjukhus. De för samtal om hälsa, rättigheter och preventivmedel.

– PostkodLotteriet har en vision om en bättre värld för människor, djur och miljö. Vi är därför glada och stolta över att kunna fördela hela vårt överskott till Svenska Afghanistankommittén och ytterligare 52 fantastiska ideella organisationer, säger Cecilia Bergendahl, vice vd Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

• Bistånd

• postkodlotteriet
  • sverige
  • kvinnor
  • kulturevenemang
  • afghanistankommittén
  • afghanistan

Svenska Afghanistankommittén finns på den afghanska landsbygden och jobbar mot fattigdom och konflikt. Av 6000 anställda är 99 procent afghaner. Oavsett regim, krig eller bristande säkerhet har vår verksamhet pågått i över 30 år. Det går ca 100 000 barn i de skolor vi bedriver. Över hälften av dem är flickor. Vi utbildar barnmorskor och sjuksköterskor i ett samhälle där mödra- och barnadödligheten är mycket hög. Vi stöttar de svagaste grupperna så att de kan göra sina röster hörda och delta i beslut som rör dem själva.