Nyhetsbrev 1 2018

Nyhetsbrev 1 2018

Skellefteå står redo för SM-veckan vinter
Med bara några veckor kvar till det att idrottsfesten SM-veckan börjar sin vintervecka i Skellefteå är det full fart hos alla arrangerande föreningar. Under vecka tolv vrids idrottsfokuset mot norra Sverige när tävlingarna startar. När veckan sen summeras kommer svenska mästare ha korats i 27 olika sportgrenar. Ett rekordantal för en vintervecka i SM-veckan. Bilsporten har med fyra grenar, crosskart, rallycross och rally som samtliga körs på Klutmarkbanan utanför Skellefteå under söndagen den 25 mars. Centralt inne i stadens tennishall kommer den radiostyrda bilsporten att avgöras från fredag den 23 till söndag den 25 mars.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med specialidrottsförbunden och utsedda värdstäder. SVT är sändande bolag. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad. Svensk Bilsport har funnits med på programmet sedan vinterveckan 2013 i Falun. Då med rally, Rallytävlingen i Skellefteå kommer att avgöras i skogen runt Klutmarkbanan för att på slutet komma in och avsluta på själva arenan. En bansträckning som delvis tidigare använts under SM-tävlingar i mitten på nittiotalet. Och det kommer bli en riktigt intressant rallysträcka för förarna. Arrangören har även arbetat hårt med att få till sin rallycrossbana i perfekt vinterförhållande.
- Vi arbetar för fullt med att förbereda anläggningen inför SM-veckan. Vi har jobbat i skift i stort sett från november. Det har vattnats när det har varit kallt och det handlar om kopiösa mängder vatten för att få till ett bra isunderlag. Vår bana är väldigt kuperad vilket är en utmaning i sig, både för oss som arbetar med prepareringen av banan men även för förarna som kommer hit, säger Jessica Karlsson, lokal projektledare för bilsporten i Skellefteå och fortsätter.
- Parallellt bearbetar vi rallysträckan som kommer gå runt om vår anläggning. Det är en fin sträcka och som vi har preparerat den väl. Det kommer gå fort och är smalt och sträckan kommer vara riktigt rolig att köra, avslutar Karlsson.

Crosskarten har varit med tidigare, både med klassiska heatkörningar, men även med singelkörning i backe så sent som vid sommarens vecka i Borås. Vinterrallycross har även den provats tidigare i SM-veckan. I Piteå var upplägget liknande och det föll väl ut.
- Vi har använt oss av det här konceptet ett flertal gånger då vi har rally som kör utanför en arena där de kommer in och avslutar och sen varva det med en eller två arenagrenar, så som crosskart och rallycross. Det bli en kompakt tävling med mycket action som är väldigt publik- och TV-vänlig, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Och SM-veckan lockar. Till Skellefteå för att köra SM i rallycross i SuperCar Lites-klassen kommer båda bröderna Eriksson, Kevin och Oliver som tillvardags kört i VM-serien och i den amerikanska rallycross-serien Global Rallycross. De är i skrivande stund i topp i rallycrossens vinterserie, RallyX on Ice. På startplattan i Skellefteå kommer även hemmaföraren Anton Marklund att rulla ut. Även han i en SuperCar Lites.
- Det blir en kul grej och jag kommer köra helt utan press mot de här killarna som kör de här bilarna till vardags. Det är många år sedan jag tävlade hemma och nu dök chansen upp, så det ska bli roligt att få köra framför hemmapubliken igen, säger Anton Marklund som 2017 tog hem EM-guldet i rallycrossens värstingklass, Supercar.

SM-veckan som koncept har sedan starten 2009 vuxit och nu står städerna på kö för att arrangera veckan. Helsingborg och Landskrona står gemensamt på tur för sommarens vecka och redan har städerna för 2019 utsetts. Sundsvall för vinterveckan och Malmö för sommarveckan. Jörgen Ekwall har varit med på SM-veckan sedan starten 2013.
- Konceptet som helhet har vuxit mycket, framförallt har intresset från såväl städer som utövare ökat och fler har insett värdet av att delta i SM-veckan. Och lyckas man dessutom prestera på topp så är SM-veckan ett riktigt bra skyltfönster mot en sportintresserad publik. För det vet vi efter mätningar som vi tagit del av, att SM-veckan lockar mycket publik på plats, men även mycket tittare till SVT och då är det ofta en blandad publik och inte nödvändigtvis den trogne bilsportspubliken som tittar, så för oss inom Svensk Bilsport är årets två SM-veckor mycket viktiga, avslutar Ekwall.

Förbundsmötet 2018
Svensk Bilsports Förbundsmöte 2018 genomförs den 15 april på Radisson Blu Arlandia, Arlanda norr om Stockholm.
Här hittar du mer information om Förbundsmötet och hur du gör för att anmäla dig, http://www.sbf.se/forbundsinfo/forbundsmotet2018/

Både barmark och vinterkörning under landslagets försäsongsläger
Landslaget startar året med en hel del samlingar. Redan har förare ur landslaget varit och tränat på både barmark och vinterväglag. Försäsongslägret klarades av på Gran Canaria i början av januari. Ett läger som avslutades med en kväll på Idrottsgalan.
- Det är tredje året som vi kör ett försäsongsläger. Förra året var vi en sväng till USA och i år var vi på Gran Canaria, säger Magnus Lampert, Svensk Bilsports förbundskapten och fortsätter.
- Det var ett riktigt lyckat läger där vi blandade fyspass i form av löpning, cykling i bergen och muskelträning med körträning där vi hade riktigt bra bilar och en fin bana att tillgå.

Att tidigt på säsongen samla flera förare från olika grenar i landslaget för en gemensam uppstart med bra träningsmöjligheter är viktigt, men viktigt är även att förarna får träffas och utbyta erfarenheter.
- Många av våra förare träffar aldrig varandra under säsong då de tävlar i olika grenar, men med den kunskap de har, så har de så mycket av värde att delge varandra och att kunna göra det, både i en bil mitt under ett körmoment eller under utvärderingen av passen på kvällen är värt oerhört mycket. Något som förarna ofta kommenterar i sina egna utvärderingar. Och lägret på Gran Canaria blev väldigt lyckat som helhet, säger Lampert och fortsätter.
- Vi i landlagsorgansationen strävar hela tiden efter att utveckla alla samlingar för att skapa så mycket värde vi kan för förarna och jag tycker att vi tog ytterligare ett steg under årets första läger.

Bara några veckor efter första samlingen var det dags för nästa läger. Nu på snö i Östersund. Ett rent körläger där flera förare deltog. En av dem var världsmästaren i WRC2, Pontus Tidemand.
- Vi har hunnit med mycket tycker jag. Vi startade med en föreläsning a v Anders Södergren och sen ett träningspass med honom som var mycket hårt. Sen har det varit mycket bilkörning här. Jag tycker det har varit är givande och vi har tränat mycket carkontroll med många givande övningar.
Just i uppladdningen inför Rally Sweden så är det viktigt att få sitta bakom ratten även om det inte är samma sorts bilar här och tävla mot andra är alltid viktigt så det här har varit givande, säger Pontus Tidemand.

Även förbundskapten Magnus Lampert är nöjd med lägret.
- Det blev fantastiska dagar i Östersund. Det var visserligen rejält kallt, men solen sken och förhållandena var perfekta, så det finns inget att klaga på. Många förare i landslaget får inte så mycket mer tid bakom ratten under en säsong än de tävlingar de kör, men med landlagets körläger hinner vi under dagarna få till många timmar av viktig körträning, avslutar Magnus Lampert som redan planerara för nästa körläger i Östersund.

Fyra världsmästare på scen vid Bilsportgalan 2018
I mitten av januari genomfördes årets stora bilsportfest, Bilsportgalan 2018. Platsen var Eriksbergshallen i Göteborg där 2017 års medaljörer premierades.

Även i år arrangerades festen av Svenska Bilsportförbundet och förlaget Albinsson & Sjöberg. Många priser delades ut redan under den välbesökta eftermiddagen. Där delades även priser ut som inte bara har med framgång i tävlingar att göra. Otilia Lindblad fick pris för Årets ungdom ledare och Dennis Rådström fick för Årets ungdom tävlande. Bilsportens miljöpris tilldelades Tobias Andersson och Pernilla Karlsson. Johan Haraldsson fick komma upp på scenen för att ta emot pris för Årets bilsportare ledare och Anne-Louise Palmqvist tilldelades pris för Årets klubbledare.

Efter lite paus och ombyggnad i Eriksbergshallen var det tid för årets gala. Runt 860 gäster fick till sin trerättersmiddag avnjuta såväl underhållning som tacktal. Mats Eriksson och Benjamin Törnqvist Persson var två som fick blicka ut över havet av middagsgäster när de mottog Stora grabbars märke under kvällen.

Svenska Bilsportförbundet förvalatar tre minnesfonder. Under middagen tilldelades årets stipendiater sina priser. I Anecto Minnesfond var det Linus Lundqvist som fick komma upp på scenen och i Robert Essebro minnesfond var det Viktor Gustavsson.

I samband med galan visades Superswede, filmen om Ronnie Petersons liv. Även Ronnie Peterson har en minnesfond och stipendiaterna där var, Noah Milell, Hugo Nerman och Benjamin Törnqvist Persson. Törnqvist Persson fick även, tillsammans med Mats Eriksson ta emot Stora grabbar och tjejers märke.

2017 var ett fantastiskt år för Svensk Bilsport med många framgångar att glädjas åt inom flera olika sportgrenar. Något som uppmärksammades under kvällen. En av de som kört bra både i Sverige och internationellt är William Nilsson som fick pris för årets junior. En som tidigare vunnit det priset är Pontus Tidemand. I år blev han tillsammans med Jonas Andersson årets senior.

Det framgångsrika året avspeglade sig även i priset Årets Bilsportare som delades av samtliga svenska världsmästare, Thed Björk, Racing, Pontus Tideman och Jonas Andersson, rally samt Johan Kristoffersson, rallycross.

Och på scen med världsmästarkvartetten fanns även årets pristagare av Bilsport Special Award, Tommy Kristoffersson. Och gemensamt för de tre världsmästarförarna är att de samtliga någon gång i karriären har tävlat för Tommy Kristoffersson. Kristoffersson riktade i sitt tal även ett stort tack till all media som gör sitt för att sprida bilsporten ut till det svenska folket.
Två av dessa fick ta emot Bilsportens Hederspris. SVT:s Johan Ejeborg och Jonas Kruse.

Idrottslyftet 2018 öppet
Din förening har möjlighet att söka medel för att utveckla er barn- och ungdomsverksamhet via Idrottslyftet som är regeringens satsning på barn- och ungdomsidrott. Idrottslyftets målgrupp är barn och ungdomar 7- 25 år. Under 2018 ligger fokus på fyra olika områden som föreningen kan söka bidrag för. Dessa är Jämställdhet, Fler barn och unga till föreningen, Utveckling träning och tävling samt Utveckling genom utbildning.
På Svensk Bilsports hemsida www.sbf.se/Utbildning/Idrottslyftet2018 finns mer information kring Idrottslyftet och hur din förening kan söka bidrag för de olika projekten.

Inbjudan CL-kurs
Helgen 7-8 april genomförs det CL-kurs för tekniker Rally. Sista anmälan är 12 mars.
Mer information om kursen och hur du anmäler dig finns här,

Fel i TR 2018
Bilden som illusterar vart burstoppningen skall sitta visar fel, det är INTE krav på burstoppning för dörrsträvorna i något av fallen vare sig om det är Nationell eller FIA stoppning.

FEL

RÄTT

Kick off för SM-veckan i Helsingborg och Landskrona

Perioden för planering av kommande SM-veckor är i full gång. I vecka 12 körs SM-veckan vinter 2018 i Skellefteå. Men redan första helgen i februari kickade sommarens vecka i gång med en träff i Helsingborg.

Det är bråda dagar för de som arbetar med SM-veckan. Skellefteå står för dörren och går in i slutplaneringen för alla inblandade. Sundsvall presenterades som nästa års vintervecka och i första helgen i februari genomförde SM-veckan Helsingborg och Landskrona sin kick off för arrangörer, förbund, kommuner, Riksidrottsförbundet och SVT. Med under hela träffen var moderatorn Johan Wester, känd från humorserien Hipp Hipp. Wester lotsade med rutinerad hand hela församlingen genom de två dagarna som var fyllda av information och planering inför sommaren.
Och SVT:s projektledare för SM-veckan, Ulf Nilsson, gick all in på sommarens tema när han körde sin presentation i solglasögon innan han efter träffen i Helsingborg reste vidare för att börja planera för sommarveckan 2019 i Malmö.

Bilsporten kommer köra med fyra sportgrenar i Helsingborg och Landskrona och samtliga kommer avgöras i Helsingborg. Under första helgen startar kartingen som sen har sin finaldag på tisdagen den 3 juli. Kartingen som gör premiär i SM-veckan att köras ute på Väla motorstadion. Där körs även rallysprint och crosskart på torsdagen den 5 juli. Lördag 7 juli avslutar bilsporten sitt deltagande i SM-veckan med radiostyrd bilsport vid Gröningens eventområde som ligger nere vid vattnet i centrala Helsingborg.
- En bra kick off som gav en hel del viktigt information. Både till oss som förbund, men också för våra arrangerande föreningar som gör detta för första gången. SM-veckan är något helt annat än en vanlig SM-tävling. Det är ett gigantiskt projekt med alla olika sportgrenar som ska anpassas in i ett stort pussel av tider för när och var olika sporter kan genomföra sina tävlingar, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan och fortsätter.

- Jag tycker SM-veckan till sommaren känns bra för oss i bilsporten. Vi har arrangemang vid Väla motorstadion där vi kan visa upp bilsporten på dess hemmaplan, men även radiostyrd bilsport mer centralt, där vi tar sporten mer till folket, så jag tycker upplägget känns bra. Det kommer bli en bra SM-vecka i sommar, men nu ska vi först genomföra SM-veckan i Skellefteå, avslutar Jörgen Ekwall.

På tillfälligt besök
Äntligen är det premiär för Sverigelottens helt nya hjärtlott, som kommer finnas till försäljning under februari månad.
Under denna period går ett extraöverskott från Sverigelotten till Hjärtebarnsfonden och Riksförbundet HjärtLung, i kampen för friska hjärtan. Förutom detta extra överskott så får som vanligt alla föreningar som säljer Sverigelotten sin ordinarie provision.

Under kampanjperioden gör vi en massiv marknadsföringsinsats i butik, radio & TV samt utomhusreklam. Vi uppmanar alla föreningar att dra nytta av dessa kampanjer och passa på att sälja Sverigelottens hjärtlott under februari månad och stödja kampen för friska hjärtan!

Mer information får man om man genom att ringa direkt på tel 0771-727200 eller läsa mer på, https://www.sverigelotten.se/hjartlott

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).