Nyhetsbrev februari 2016

Nyhetsbrev februari 2016

Information till tävlande och funktionärer
Vi har märkt att många har en gammal e-postadress i LoTS. Den synkas över från IdrottOnline och er klubb kan ändra den där. Det är viktigt att den är rätt eftersom det är dit mailet kommer när man begär nytt lösenord på LoTS. Antingen ber du din klubb ändra eller så mailar du it@sbf.se så ändrar vi på kansliet.

Information om import av medlemmar till IdrottOnline
Den import av medlemmar från BilsportOnline till IdrottOnline som förbundet tidigare gjort, görs inte längre. Detta p.g.a att många klubbar har inaktuell information i BilsportOnline.
Vill någon klubb ha hjälp med detta måste de ta kontakt med IT avdelningen på kansliet via mail: it@sbf.se

Ta chansen och livesänd er tävling i SBF-play
Med Svensk Bilsports egna playkanal, SBF-Play har du som arrangör chansen att sprida din tävling till hela Bilsportsverige. NGK-Masters är en tävling som lyckats väl. Över 80 000 klick registrerades på tävlingen 2015. För den som är intresserad av mer information kring en liveproduktion, ta kontakt med, Claes Eklöv på claes.eklov@gmail.com

Landslagen på körträning i Antilla

Under en helg i mitten av februari hade landslagen uppdelade körläger i Antilla och tillsammans med Carexperince. Efter lägret kan det nu noteras att förarna har fått mycket körtid och erfarenhetsutbyte.

Förra året var första året som landslaget anordnade körläger på is. Innan året var slut så hade förbundet genomfört yterliggare körläger för både junior- och seniorlandslaget. Något som verkligen uppskattats av alla förare. Då feedbacken varit så positiv från förarna fortsätter förbundet på det lyckade spåret och utför därför fler körläger under 2016.

Antilla och Carexperience bjöd på bra förutsättningar med utmärkt is och bra bilar med olika drivlinor. Upplägget hade en tydlig inriktning, mycket körtid. Förarna fick möjligheten att sitta i bilar som beter sig olika och måste snabbt anpassa sin körstil utifrån däcken, banan och bilens beteende. Dessa köraktiviteter är därför ett perfekt komplement till förarnas övriga aktiviteter.

Även om körningen på isen inte är lik tävlingsbilen, får förarna ut mycket nyttiga lärdomar för kommande tävlingar.
- Det är helt fantastiskt att vi får den här chansen att vara här i två dagar i Anttila och köra bil, det är ju körträning med lite sämre däck på en del bilar så det känns ju hur greppet är och hur bilarna är och hur bilen beter sig, säger WRC2 föraren Pontus Tidemand och fortsätter. Det är ju klart, det är ju ingen höghastighetsträning men ändå ett bra sätt för att få en förståelse för bilen och carcontroll och bilkänsla, avslutar Tidemand.

Första dagen för båda dessa grupper avslutades med teamaktivtet, som bestod av pulkaåkning och slalom. Som vanligt är det under dessa aktiviteter förarna bygger relationer och kamratskap vilket är en naturlig byggsten i ett landslag.
- Det är otroligt roligt att se gemenskapen nu jämfört för några år sedan, säger förbundskapten Magnus Lampert och fortsätter. Det är nu grenöverskridande relationer som jag aldrig märkt av tidigare och många uppskattar verkligen denna möjlighet att få umgås med likasinnade då de annars tävlar och tränar individuellt, avslutar Lampert.

Nu arbetar landslagsorganisationen vidare för att stötta förarna i förberedelserna inför den fortsatta tävlingssäsongen. Innan sommaren ska landslagen hinna med två körläger till. Ett körläger för seniorerna i Arvidsjaur i mars och ett körläger för båda grupperna under olika dagar i början av april.

Tråkigt att Rally Sweden är över, nu gasar vi vidare!

20% på avgassystem hos Skruvat.se.
Använd koden GASA20 i kassan för att ta del av erbjudandet.
Gäller t.o.m. 2016-03-20, endast för privatpersoner vid köp om minst 500 kr.

Ersättning till funktionärer
På förekommen anledning vill SBF informera om följande skatteregler:En funktionär som fått lön/ersättning/arvode av en idrottsförening/arrangör har normalt sitt tjänsteställe på den plats där tävlingen äger rum.

Resor mellan bostad och tävlingsplats räknas därför som resa mellan bostad och arbetsplats.
Om föreningen betalar ut ersättning för dessa resor ska ersättningen beskattas som lön. Funktionären medges avdrag i sin deklaration enligt reglerna för resor mellan bostad och arbetsplats (arbetsresor).

Reseersättning till och från tävling räknas som lön och redovisas tillsammans med eventuellt lön/arvode/ersättning i fält 031 på kontrolluppgiften.
Eftersom funktionären arbetar inom den vanliga verksamhetsorten kan avdrag för ökade levnadskostnader inte medges och arbetsgivaren kan inte betala ut skattefritt traktamente.

Om arbetsgivaren betalar ut traktamente ska detta också beskattas som vanlig lön.

Undantag
En funktionär som är anställd och lön/ersättning/arvode betalas av idrottsförbund på riks- eller distriktsnivå för uppdrag vid tävlingar på högre nivå har normalt sitt tjänsteställe i bostaden och inte på tävlingsplatsen.

Eftersom funktionären har sitt tjänsteställe i bostaden betraktas då resorna från bostaden till de olika tävlingarna som tjänsteresor.

Avdrag för ökade levnadskostnader för tjänsteresa kan därmed medges om tjänsteresan varit förenad med övernattning utanför den vanliga verksamhetsorten.

Svensk Bilsport utvecklar konceptet Bilsporttränare
Tiden är mogen för att ta Svensk Bilsport ett steg till i konceptet om tränare inom Bilsporten. Bilsporttränare helt enkelt.

- Vi har under några år kört det som kallas Tränarutbildning steg 1 och någon enstaka i steg 2, detta vill vi bygga vidare på och initialt under våren köra tre stycken regionala steg 1 nivå, säger Magnus Lampert , förbundskapten och Sportchef på Svensk Bilsport.

Svensk Bilsport har aldrig varit så framgångsrikt på sådan bredd som under föregående år, detta är något som förbundet nu vill ta nytta av i flera led.
- Konceptet med Bilsporttränare vill vi lansera och lyfta fram, nu när vi har många unga förare som visat vägen och tagit steget upp på toppnivå nationellt och internationellt, säger Crister Nystrand, ansvarig verksamhet/utveckling på Svensk Bilsport.
Mats Olsson som är med i tränare och ledarstab för Landslaget och Juniorlandslag fyller i.

- Alla är överens om att för att komma vidare och lyckas behövs både fysisk och mental träning. Det är nu klart accepterat att träning, mer än bara bilkörning, hör hemma även inom bilsporten, säger Olsson.

Därför skapas nu ett skarpare utbildningskoncept under rubriken Bilsporttränare:
Steg 1 – Klubbtränare: Grundläggande kunskaper inom fysisk träning, träningspedagogik. Fokus ligger på hur träning med barn/ungdomar/unga vuxna bör bedrivas.

Steg 2 – Distrikt/regiontränare: Där vi inom 2 år skall ha kunniga Bilsporttränare i alla distrikt/regionnivå. Förutom kunskaper från steg 1, skall grundläggande kunskap inom kost, mental träning samt fördjupad kunskap om träningsplanering förvärvats.

Steg 3 – Förbundstränare: Där de förutom steg 1 & 2, skall kunna avancerad körutveckling, teknisk kompetens inom väghållning och fordonsinställningar etc. Här kommer det enbart att finnas ett fåtal personer på riksnivå.

Initialt kommer detta att hanteras inom Verksamhet & Utveckling och Sport/Landslagschef.

Kontakt och planering är taget med David Ståhlberg och Mats Olsson som är med i tränar/ledarstab för Landslag/Juniorlandslag via Magnus Lampert.

Den tredje Steg 1 / Bilsporttränare Klubb / är planerade enligt följande:

Umeå:
2-3/4 -16, Hotell: First Hotel Dragonen, Hall: Dragonskolans idrottshall.

Kostnad: 1900 kr/pers, vilket är en mycket subventionerad kostnad, där SBF väljer att satsa medel i detta projekt för att nå till målet att även Svensk Bilsport skall ha tränare på lokal och regional nivå.
I kostnaden ingår mat, boende, lokal o konferenskostnad och tränare/kursledare.
Deltagaren får själv bekosta resa. Vi hoppas nu att Sveriges bilsportklubbar ser möjligheten i detta och själva satsar på att skicka sina engagerade ledare på utveckling & utbildning.

Kontakt: Tränare/kursledare, David Ståhlberg – 0738180837, davidstahlberg87@gmail.com
Tränare/kursledare, Mats Olsson –0706965595, mats.e.olsson@live.se
SBF Verksamhet & Utveckling, Crister Nystrand – 08-6263370 , crister.nystrand@sbf.se
SBF Sport/Landslagschef, Magnus Lampert – 08-6263350 , magnus.lampert@sbf.se

Anmälan för dessa utbildningar till Bilsporttränare, finns i SBF:s Utbildning/kurskalender, http://sbf.se/Utbildningarkurser/

Emma Green och Khaddi Sagnia leder jakten på Årets Eldsjäl
Friidrottarna Emma Green och Khaddi Sagnia har utsetts till ambassadörer för Årets Eldsjäl. Idag drar jakten på nomineringar igång över hela landet. Totalt ska Årets Eldsjäl utses i fem olika kategorier under en stor gala i mars nästa år.
- Nu hoppas jag att hela Sverige engagerar sig, går in på aretseldsjal.se och nominerar och röstar! För det finns så många eldsjälar där ute som förtjänar att bli uppmärksammade. Visa dem din uppskattning! uppmanar Emma Green.

Bakom Årets Eldsjäl står föreningslivets eget spelbolag Folkspel. Och till sin hjälp i jakten på eldsjälar tar de friidrottarna Emma Green och Khaddi Sagnia.
- Utan alla de ideella krafter som har ställt upp inom klubben, hade jag inte varit där jag är idag, säger Emma Green, som hoppas kunna ge tillbaka lite genom att bli ambassadör för Årets Eldsjäl.

Till Årets Eldsjäl kan vem som helst nominera en person inom föreningslivet i fem olika kategorier: integration, hälsa, kamratskap, ledare och i en öppen kategori. Bland de nomineringar som kommer in i respektive kategori, väljs fyra personer ut som allmänheten sedan får rösta på. Allt sker på aretseldsjal.se.
- Det är mycket tack vare alla eldsjälar som vi har ett rikt föreningsliv idag. Ett föreningsliv som sammanför människor med olika bakgrund och ger dem ett sammanhang och en gemenskap. Vi vill genom att driva projektet Årets Eldsjäl under hela året lyfta fram och hylla alla de fantastiska eldsjälar som finns runt om i landet, säger Folkspels VD Hans Sahlin.

Under den stora Eldsjälsgalan i mars nästa år, kommer Årets Eldsjäl att koras i var och en av de fem kategorierna. Även en Årets Eldsjäl alla kategorier kommer att utses.
- Genom att vara ambassadör för Årets eldsjäl vill jag visa att jag tycker detta är viktigt. Och vem vet – kanske blir det jag och Emma som står som värdar på Eldsjälsgalan. Det hade varit kul!, säger Khaddi Sagnia.

Fakta:
Vill du nominera till Årets Eldsjäl? Gå in på www.aretseldsjal.se

Du kan nominera i följande kategorier:
Integration
Hälsa
Kamratskap
Ledare
Öppen

Samtliga finalister får 10 000 kronor. Vinnaren i respektive kategori får dessutom 15 000 kronor i personligt stipendium och 50 000 kronor som går till det projekt eller den förening som den vinnande eldsjälen brinner för. Den som utses till Årets Eldsjäl alla kategorier vinner även en ny bil.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).