Nyhetsbrev juni 2016

Nyhetsbrev juni 2016

Information till föreningar och arrangörer
Medlemsavgift
De flesta föreningarna har betalat årets medlemsavgift till SBF men det kvarstår ännu några obetalda. Till dessa föreningar har en faktura skickats med e-post eller brev vid månadsskiften maj/juni. Föreningar som fortfarande har obetald medlemsavgift efter den 1 juli kommer att få betala en förseningsavgift som kommer att skickas per brev i början av juli till den adress föreningen har uppgett i IdrottOnline. Obetalda skulder efter den 31 augusti medför förlust av rösträtt eller inskränkning i föreningens medlemskap.

Årsrapport
En fjärdedel av alla föreningar har redan gjort sin årsrapport i IdrottOnline. Senast den 31 augusti måste årsrapporten vara ”inskickad” via IdrottOnline för att undvika förlust av rösträtt eller inskränkning i föreningens medlemskap. Notera att det går att ”spara” rapporten men för att den ska kunna godtas måste den vara ”inskickad”. Har föreningen ett större antal medlemmar än vad som finns i IdrottOnline anges det korrekta antalet på avsedd plats i rapporten. Det antal medlemmar som anges manuellt inte ska vara lägre än det antal medlemmar som anges i IdrottOnline, är det så ska medlemsregistret uppdateras och icke-medlemmar plockas bort från föreningens medlemsförteckning. Det är några av de föreningar som redan har skickat in sin årsrapport där det finns fler medlemmar i IdrottOnline än vad föreningen uppger. Dessa föreningar måste uppdatera sin medlemsförteckning i IdrottOnline.

Tävlingar 2017/2018
Säsongerna 2017 och 2018 öppnades för en tid sedan i LoTS så alla arrangörer kan göra sina datumbokningar. I första hand är det viktigt att de som önskar arrangera någon form av mästerskap gör sina bokningar snarast.

Tillståndsansökan och Tillståndsavgift
På förekommen anledning vill vi påminna om att sista dag för ansökan om tävlingstillstånd eller att betala tillståndsavgifter är 1 månad. Har fakturaval angetts i LoTS så är det inte det förfallodatum som automatiskt kommer i fakturan som gäller utan det är fortfarande regelboken som gäller, alltså senast 1 månad innan tävling. Undantag är de tillfällen då det regleras via avtal eller efter överenskommelse med tillståndsgivare. Inbetalning till manuella konton ska undvikas om ingen överenskommelse finns med mottagaren då det kan resultera i att inbetalningen inte hittas i tid för att ett tävlingstillstånd ska hinna beviljas.

Viktig information till föreningar och licenstagare gällande användning av LoTS
Svensk Bilsport kansli får fortfarande in licensansökningar där personen inte är inlagd i IdrottOnline av den sökandes förening. Medlemskap krävs för att kunna lägga licens på personen och därför måste klubben lägga in nya medlemmar i IdrottOnline innan de kan registreras av kansliet.

Tillfälliga Licenser
Den tidigare ”Engångslicens” heter numera ”Tillfällig licens” och gäller för en tävling. Om samma tävling sträcker sig över flera dagar gäller den för dessa dagar, men självklart bara på den tävlingen. Du köper licensen i LoTS. Logga in och gå in på fliken ”licenser”. Klicka därefter på knappen ”välj till en ny licens”. Bocka i ”En särskild tävling” och klicka på knappen under (sök fram en tävling).

Du kan söka/filtrera på sportgren, datum eller arrangör för lättare hitta den tävling du vill köpa licens för. Klicka på tävlingen du önska köpa licens för. En lista med licenser kommer upp och de som är markerade med ”Köp” kan du köpa.

Klickar du ”köp” läggs den i din varukorg, som du hittar i vänstermenyn. När du betalt går du tillbaka till licenser och där kan du titta på den och skriva ut den.

Svensk Bilsport skapar tjejläger
En helg på Bosön med träning, föreläsningar och köraktiviteter i simulatorn, det är vad Svensk Bilsport bjuder in till den 22-23 oktober i höst.
- Vi vill få fler tjejer att engagera sig i bilsporten, säger Svensk Bilsports förbundskapten, Magnus Lampert.

Syftet med helgen är att få fler tjejer att ta chansen att komma och prova på att genomföra ett läger och ta del av de olika delar som Svensk Bilsport kan tillföra i en satsning mot att bli en bättre förare.
- Det handlar inte om att skapa ett tjejlandslag. Våra förare tävlar på lika villkor oavsett kön och våra landslag är uttagna gemensamt, men vi vet att det finns flera bra tjejer där ute som vi hoppas ska ta chansen nu och komma och prova på. Och vi tror att ett rent tjejläger kan kännas enklare att välja första gången man vill prova på, säger Lampert och fortsätter.
- Även om det inom bilsporten tävlas på lika villkor så är det en mansdominerad värld, så jag är jätteglad för att det under lägret kommer finnas tre tjejer med som ambassadörer och i viss mån föreläsare. Tre tjejer som verkligen lyckats och som kan dela med sig av olika erfarenheter från sina karriärer, säger Lampert.

Med på lägret som ambassadörer är Ramona Karlsson som kört både rally och rallycross internationellt. Så sent som förra året körde den nu mammalediga Ramona Karlsson EM-serien i rallycross. Med är även Magda Andersson, som trots sin unga ålder redan skaffat sig mycket erfarenheter internationellt inom rallycrossen. Den tredje ambassadören är Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tävlar i internationell racing.
- Jag hoppas verkligen att så många som möjligt tar chansen och kommer till helgen på Bosön för att ta del av den här träffen. Det är ett riktigt bra tillfälle att få utveckla sig själv och träffa andra duktiga förare, avslutar Magnus Lampert.

Mer information och länk till anmälan finns på, http://www.sbf.se/Utbildningarkurser/?eventid=814399&sisuorgid=29
Sista anmälningsdag är 13 september.

Viktig LoTS-information
När LoTS skickar ut mail (tex datumansökan och tävlingstillstånd) så kommer det från en adress, lots-noreply ( lots-noreply@sbf.se), som inte går att svara på. Ingen bevakar denna mail och mailen besvaras inte.

47 miljoner i vinstpott när Bingolotto firar 25 år
Ta chansen att tjäna pengar till föreningen genom att sälja produkter från Folkspel. Nu under hösten blir det ett speciellt jubileumsprogram när Bingolotto fyller 25 år eller varför inte sälja Bingolottos populära julkalender.

I höst firar Bingolotto 25 år och de gör det med en riktig födelsedagskväll den 15 oktober. Bland annat lottas 25 000 kronor ut i minuten. Det blir tre bingospel, underhållning och samtliga programledaren från alla år kommer finnas med.
Ett kanontillfälle för en förening att sälja lite extra lotter. Hela kalaset sänds direkt från Lisebergshallen i TV4. Vid beställning eller frågor kontakta din Folkspelssäljare eller vårt Kundcenter på 0771-440 440.

Tjäna 50 kronor per såld Julkalender.
Redan nu är det dags att beställa årets upplaga av Bingolottos populära och storsäljande Julkalender, en fantastisk intäktsmöjlighet för föreningen.

Nytt för i år är att man får ett extra skrap som kan innebära en chans att få spela färgfemman!
Vid beställning eller frågor kontakta din Folkspels säljare eller
Folkspels Kundcenter på

Svensk Bilsport har uppnått högsta miljöcertifieringen
Säkerhet och miljö är viktiga frågor för bilsporten. Nu har Svensk Bilsport sällat sig till den mindre grupp bland FIA-medlemmar och arrangörer som tilldelats den högsta miljöcertifieringsgraden, Achievement of Excellence accreditation status.

Arbetet har pågått under hela våren för att gå igenom punkt för punkt på den digra specifikationslistan från FIA som ligger till grund för certifieringen. På listan finns allt från hur kansliet arbetar med miljön till hur Svensk Bilsport och dess medlemmar och arrangörer efterlever de CO2-krav som är satta för bilsporten. Under arbetet med certifieringen har FIA:s ansvariga i miljöfrågor, Even Wiger funnits med i processen.
- Det känns riktigt skönt att vi nu är i hamn med det här arbetet. Miljön är en viktig punkt i vårt arbete och vi arbetar med det dagligen på olika sätt, så att nu också ha fått den högsta utmärkelsen av FIA tycker jag visar att vi ligger i framkant i miljöarbetet bland våra internationella kollegor, säger Thomas Jansson, Förbundsdirektör på Svensk Bilsport.

Redan tidigare har den svenska VM-deltävlingen i rally, Rally Sweden nått den högsta miljöcertifieringsnivån för FIA- arrangörer.
- Rally Sweden gör ett jättejobb på många plan med en tight organisation och att vi nu både har en av våra svenska VM-tävlingar och förbundet certifierade är riktigt positivt, säger Jansson.

Utmärkelsen delades ut under FIA-konferensen i italienska Turin dagarna före midsommar till Thomas Jansson av Graham Stoker, vice president i FIA.
- Denna fråga är högt prioriterad av presidenten Jean Todt och hans styrelse i FIA och är en överlevnadsfråga på långsikt för bilsporten. Det här nya certifieringsprogrammet vill FIA nu rulla ut globalt och här ser de att Sverige är ett föregångsland, avslutar Thomas Jansson.

Svensk Bilsport söker kreativ utvecklingskonsulent
Svensk Bilsport söker nu en kreativ utvecklingskonsulent som vill vara med på resan att få fler att upptäcka bilsporten.

Dina fokusområden blir utbildning och utveckling inom Svensk Bilsport till medlemmarna, föreningarna och distrikt.

Du som söker vill jobba med varierande arbetsuppgifter i ett dynamiskt gäng. Arbetet ställer krav på flexibilitet, anpassningsförmåga och noggrannhet. Du har erfarenhet att arbetat med att driva målinriktade utvecklingsprojekt. Gärna inom idrottsrörelsen eller liknande områden.

Vidare kommer du att arbeta med projekt inom både nyrekrytering och behålla perspektivet. Vi ser en person som vill och kan skapa samt driva projekt inom dessa områden. En person som brinner för att utveckla attraktiva aktiviteter. En person som är nyfiken, hungrig och kreativ. Och du får gärna vara en person som vågar tänka nytt och utanför ramarna.
Svensk Bilsports verksamhet bedrivs i hela landet och mycket av den tävlingsaktiva verksamheten är förlagd till helger. Tjänsten kräver därför resor och en del arbete under helger ute bland medlemmar, föreningar och distrikt.

Som ett av våra ansikten/röster utåt, är det viktigt att du har en bra servicekänsla, värdesätter god service och är glad och positiv. Vi tror att du är en person som har lätt för att samarbeta och tycker om en mindre arbetsplats i en ideell organisation.

Tjänsten är en projektanställning, kollektivavtal finns.

Arbetsplats
Bergkällavägen 31 A,
Sollentuna

Sysselsättningsgrad
Projektanställning heltid

Arbetstid och lön
Dagtid/Månadslön

Ansökan
Ansökan bestående av personligt brev, CV, referenser oss tillhanda senast onsdag den 31 augusti på mailadressenmats.ekblad@sbf.se

eller postadress:

191 27 SOLLENTUNA

Så ser du bilsporten i SVT under SM-veckan
Under vecka 28 genomförs SM-veckan i Norrköping. SVT sänder från hela veckan. Bilsporten har med tre grenar under sommarveckan i Norrköping, Radiostyrd bilsport, Crosskart och Rally.

Först ut är Radiostyrd bilsport som kör sina tävlingar i Folkparken under den 8-10 juli. På tisdagenden 12 juli flyttar sen bilsporten till Norrköpings Motorstadion då Crosskart Sprint Special körs på arenans folkracebana. I området runt Motorstadion körs även rallysprinten som avslutar sin sträcka inne på folkracebanan.

SVT sänder från hela SM-veckan både live i TV och på SVT-play samt bandade inslag från olika sporten.

Kan du inte vara på plats. Följ tävlingarna i Rally och crosskart live i SVT tisdagen den 12 juli.
11:00 – 19:30 svtsport.se
16:30 – 19:30 Finaler live i SVT1
Du kan också följa SM-veckan via din mobil eller annan surfplattform via SVT sports egen app.

Mer information om SM-veckan finns på, http://www.rf.se/Arbetsrum/SM-veckansommar

Internationellt intresse för arbetet med Teknikbussen
För arrangörer som haft behovet av Tekniska Kommitténs verktyg har det under ett antal år funnits en släpvagn att tillgå. Men till i år gjordes en central satsning från Svensk Bilsport och Tekniska Kommittén med en Teknikbuss som arrangörerna kan hyra.

När förbundet införskaffade en ny VW Crafterbuss togs beslutet att använda den gamla förbundsbussen av samma märke och göra en satsning på teknikområdet. En budget sattes från centralt håll och över hundra ideella timmar av Johan Vestergren, ordförande i Tekniska Kommittén och hans bror lades ner i projektet för att iordningställa bussen.
Satsningen har nu fått internationell uppmärksamhet. Det danska bilsportförbundet har som ett eget projekt att färdigställa en Tekniktrailer och har ögonen på det arbete som gjorts för att hjälpa de svenska arrangörerna med att kunna hyra Teknikbussen, fullt utrustad med allt som kan behövas under en tävling.
- Den satsning som vi genomfört har verkligen varit lyckad. Det är mycket beröm som inkommit och bussen har verkligen använts rikligt sedan den kom i bruk, så vi är mycket nöjda med projektet hittills. Att det sen har uppmärksammats av våra grannar och att de ser över möjligheten att göra något liknande, tycker jag visar att vi gjort helt rätt i vår satsning för att kunna stötta våra arrangörer när det gäller det här området, säger Pär Karlsson, Teknikchef på Svensk Bilsport.

Invändigt är Teknikbussen fylld med de verktyg som behövs för det sportgrenar som den är tänkt att gästa, i det första steget rally, rallycross och racing. Och intresset för vad som finns i den och vad som behövs är något danskarna gärna tar del av.
- Ja, de har bett att få ta del av den inventarielista som finns och önskar dessutom att få komma över och titta på bussen när den är ute på någon tävling, vilket vi självklart välkomnar. Såväl teknik som säkerhet är viktiga delar i bilsporten. Vi har ett litet samarbete med Finland när det gäller otillåtna bälten och nu erfarenhetsutbyte med Danmark. Att vi på olika sätt kan arbeta tillsammans över gränserna ser jag bara som positivt för bilsporten, avslutar Pär Karlsson.

Bilsportgalan 2017!
Den årliga Bilsportgalan med festligheter, högklassig underhållning och utdelning av Bilsport Awards, SM-medaljer och förtjänsttecken har skett genom ett samarbete mellan Motorförlaget Albinsson & Sjöberg och Svenska Bilsportförbundet sedan 2004.

Redan nu kan vi berätta att planeringen pågår för fullt inför nästa års stora bilsportfest. Bilsportgalan 2017 kommer att genomföras i Victoriahallen på Stockholmsmässan i Älvsjö lördagen den 28 januari med prisutdelningar både på dagen och på kvällen.

Samma helg, på Stockholmsmässan, arrangeras även branschutställningarna Stockholm Lifestyle Motor Show, Bilar som Jobbar och MC-mässan.

Upplägg och genomförande i detalj kommer att avslöjas längre fram.

Påminnelse – dags att söka LOK-stöd
Ansökan om statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) för aktiviteter bedrivna under våren 2016, 1 januari - 30 juni, ska vara inskickad senast den 25 augusti. Det är viktigt att skicka in ansökan i tid - observera att enligt LOK-stödsföreskrifterna ska en sen ansökan avvisas, såvida inte föreningen kan visa på ursäktande omständigheter.

Ett tips är att ni skickar in er ansökan direkt efter vårterminens sista träning så kan ni sedan njuta av sommaren i lugn och ro!

Tänk på att det inte räcker att bara närvaroregistrera aktiviteterna. Man måste öppna och skicka in ansökan även om föreningen närvaroregistrerar sina aktiviteter via IdrottOnline. Aktiviteterna är inte redovisade till Riksidrottsförbundet förrän ansökan skickats in.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).