Tom Carlsson vill ta revansch efter rullningen hemma i Askersund

Pressinformation inför BEFAB-Trofén 7-8/9, femte deltävlingen i Rally-SM. Tom Carlsson vill ta revansch efter rullningen hemma i Askersund 67 förare har anmält sig till BEFAB-Trofén, den femte deltävlingen i Rally-SM. Till dag två tillkommer 59 förare som kör Öppna Östgötamästerskapet. En som kör hela rallyt är Tom Carlsson, som nyligen skrotade sin Toyota på hemmaplan i Askersund. Tom Carlsson tävlar för Laxå MK och bor i Rönneshytta, strax norr om Askersund. Nyss genomförda Rejmeknixen var hans hemmatävling och förväntningarna var stora när han nu kört in sig ordentligt i PG Anderssons forna Toyota Corolla. En specialsträcka till och med började på gården till hans föräldrahem. Men det ville sig inte alls. Redan på första sträckan tappade han linjen och fick väja för en postlåda. - Jag fick göra ett omtag, baken flöt ut och krokade tag i dikeskanten, berättar Tom. Det blev hans första rullning någonsin. En tre-fyra varv i säkert 160 km/h. - Det hade varit billigare att köra på postlådan, suckar han. Tidigare har han bara vippat ikull på sidan, förutom i Götene då han hamnade på taket och det blev hektiskt hemma i pappas garage i Önnebo, Rönneshytta. Nu är det dags igen. - Tur att farsan är plåtslagare och billackerare, säger Tom. - Jag tappade sugen först, men så ville servicegänget att vi skulle åka BEFAB-Trofén också. Då hade han hunnit återta sin anmälan, men är nu på igen. - När nästan hela bygden är inblandad, och bilen intakt förutom plåten runt omkring, så ska vi nog kunna bli klara i tid, säger Tom Carlsson. Vid anmälningstidens utgång hade 67 elitförare anmält sig till den femte deltävlingen i Rally-SM. BEFAB-Trofén startar med etapp ett fredagen den 7 september på Mantorpstravet, och fortsätter på lördagen. Då ansluter ytterligare 59 förare som tävlar i Öppna Östgötamästerskapet. - Totalt sett är vi nöjda med 126 startande, men vi hade nog räknat med några fler i SM-fältet, säger Urban Wahlberg, tävlingsledare. Media som ännu inte hunnit ackreditera sig till BEFAB-Trofén den 7-8 september kan göra det genom att fylla i nedanstående uppgifter och mejla tillbaka. Namn: Arbetar som: På uppdrag av: Adress: Postadress: Mobiltelefonnummer: E-postadress: För ytterligare information vänligen kontakta Central presschef: Annemo Friberg Telefon: 08-626 33 17 Mobil: 070-55 411 70 E-post: annemo.friberg@sbf.se Lokal presschef: Joakim Jenderborn Mobil: 073-814 20 26 E-post: joakim@ostgotatidningen.se