Cathrine Lindahl från Östersund invald i Internationella Curlingförbundets styrelse

Det Internationella Curlingförbundets (WCF) femte Kongress arrangerades i Stockholm 7-11 september och vid lördagens årsmöte blev dubble OS-guldmedaljören, Cathrine Lindahl från Östersund invald i den internationella styrelsen. Cathrine är den första svenska kvinnliga ledamoten och kommer att sitta i styrelsen på en tid om fyra år.

– Valet kändes väldigt ovisst då Sverige utmanade Kanada som hade en sittande kandidat som också ställde upp för omval. Det kom lite överraskande men desto roligare. Som nyligen aktiv kan jag bl.a bidra med perspektivet från de aktiva in i styrelsearbetet, säger Cathrine Lindahl till curling.se

Vid det internationella årsmötet togs också viktiga beslut om utvecklingen på materialsidan när det gäller sopar och sopdynor. En enig styrelse och curlingvärld har tagit fram flera regelförändringar och riktlinjer som motverkar en utveckling där soparna kunde påverka spelet på ett icke önskvärt sätt.

Tillverkare, spelare, coacher, experter och styrelsemedlemmar träffades vid en stor konferens i Kanada i maj och deras slutsatser blev vägledande för dagens beslut som tog av ett totalt enigt årsmöte.

Totalt 155 ledamöter från 54 länder fanns på plats för Kongressen i Stockholm.

Läs mer på Internationella Curlingförbundets hemsida