Curling: Hela världseliten tävlar i Danderyd

Åtta av de tio bäst rankade damlagen i världen kommer till Danderyds Curlinghall 25-27 september 2015 för att tävla om 270.000 kronor och viktiga poäng på World Curling Tour.

– Stockholm Ladies Curling Cup har haft en fantastisk utveckling och precis som förra året så är startfältet det bästa tänkbara. Troligtvis det starkaste av alla damtävlingar på världstouren, säger förbundskapten Peja Lindholm.

Totalt 20 lag, har genom ranking, fått en plats i årets tävling och det är en fantastisk samling med topplag från hela världen. Från Kanada kommer guldmedaljörerna vid OS i Sotji 2014, Team Jennifer Jones och VM-silvermedaljörerna 2014, lag Rachel Homan.

Skottland representeras av lag Eve Muirhead som bl.a har ett OS-brons från 2014 på meritlistan. Schweiz är det stora utropstecknet på damsidan under de senaste åren och är representerade med fem lag i årets SLCC. Bl.a de regerande världsmästarna i Team Baden Regio Halte med skip Alina Pätz och världsmästarna från 2014, Team Flims med skip Binia Feltscher.

Sverige är representerade med fyra lag, varav tre har en plats i den nuvarande landslagstruppen. För dessa tre lag är det mer än stora prispengar och poäng på världstouren som står på spel. Om ca en månad är det dags för EM-uttagning.

– Det stämmer. Vi har EM i Esbjerg, Danmark 20-28 november och uttagningen kommer att göras 30 dagar före. Den kommer att bygga på lagens aktuella placering på världsrankingen så helgens tävling är en av flera viktiga, säger förbundskapten Peja Lindholm.

Svenska lag i SLCC 2015:
Team Sigfridsson, Skellefteå CK. OS-silver 2014, VM-silver 2012 och 2013. EM-guld 2013.
Team Ahlmarks/Östlund, Karlstads CK. Svenska mästare 2015.
Team Panthera/Wranå, Sundbybergs CK. Elitserieguld 2015 och vinnare av juniortouren 2015.
Team ÅF/Hasselborg, Sundbybergs CK. Delar av laget kom på femteplats vid EM 2014.

Startfältet i SLCC 2015 kompletteras med topplag från Japan, Sydkorea, Tyskland, Finland, Danmark och Ryssland.

Ny mediapartner inför årets tävling är SVT Sport som kommer att sända live från samtliga matcher lördag-söndag via SVT Play.

Komplett sändningsschema

Stockholm Ladies Curling Cup arrangeras av Stocksunds Curlingklubb och Djursholms Curlingklubb med stöd av Svenska Curlingförbundet och har under de senaste åren utvecklats till en av de största curlingtävlingarna i Europa, en medveten satsning för att öka intresset för sporten och för att ge svenska damlag bästa möjliga motstånd på hemmaplan.

Liveresultat, spelprogram, tabeller, nyheter och sändningsschema finns på tävlingens hemsida http://slcc.se

#stockholmladies @stockholmlcc

Rolf Wikström, Ordförande Stockholm Ladies Curling Cup, 070-777 70 75