Curling: Landslagstrupp uttagen för ny OS-gren

I somras blev det klart att mixed dubbel blir en ny OS-gren i Pyeong Chang 2018 och idag nominerade förbundskapten Peja Lindholm den första landslagstruppen. Dagens nominering är det första av flera steg i en svensk satsning mot OS i Pyeong Chang 2018 och den är ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Curlingförbundet. Dubbla OS-mästarinnan Anette Norberg är en av de 12 spelarna som ingår i den nya landslagstruppen.

– Det är en spännande resa som börjar och den första stora milstolpen är OS 2018. Givetvis har vi massor av intressanta delmål på vägen. Inte minst att Sverige ska kvalificera sig till OS via placeringar på VM och där har vi ett spännande VM på hemmaplan i Karlstad i april 2016. För att säkra en OS-plats krävs att Sverige rankas topp 7 till våren 2017. Rankingen baseras på resultat på VM 2016 och 2017, säger förbundskapten Peja Lindholm.

Om Sverige kvalificerar sig till OS 2018, tror du då att Sveriges mixed dubbel spelare kommer från den idag nominerade truppen?

– Det är svårt att säga. Den här landslagstruppen gäller endast för säsongen 2015-2016 och nya spelare som satsar hårt kan dyka upp och ta en plats inför nästa säsong och några kan också försvinna på vägen. Vi vill inleda en stor satsning men samtidigt inte stänga några dörrar för framtiden, säger Peja Lindholm.

En av de uttagna spelarna är Anette Norberg som nu inleder en ny satsning i en ny gren.

– Det är ju lite spännande. Det är inte varje gång man får en ny gren på OS-programmet. Jag hade såklart inte anmält mig om jag inte varit motiverad till att göra den här satsningen. Det är kul med själva målet, men det som är ännu roligare är resan dit, säger Anette Norberg i en intervju till Radiosporten.

Landslagstrupp 2015-2016:

Damer:
Camilla Noreen, CK Granit-Gävle
Marie Persson, Linköpings CK
Sofia Mabergs, Sundbybergs CK
Anette Norberg, Stocksunds CK
Anna Gustafsson, IK Fyris Uppsala
Towe Lundman, IK Fyris Uppsala

Herrar:
Per Noreen, CK Granit-Gävle
Göran Karlsson, Linköpings CK
Andreas Prytz, Härnösands CK