Olympiska guldlaget äntligen på svensk is

PRESSINFORMATION från SVENSKA CURLINGFÖRBUNDET Idrottshuset, Mårbackagatan 19 123 43 FARSTA. Europaeliten på plats i Danderyd torsdag till söndag Efter att förra säsongen på bortaplan sopat banan med sina motståndare och vunnit guld i EM, OS och VM får Anette Norberg och hennes lagkompisar Eva Lund, Cathrine Lindahl och Anna Svärd nu äntligen visa upp sina kunskaper på hemmais, i Danderyds curlinghall. Med start i morgon torsdag och finalpasset på söndag eftermiddag deltar 16 av Europas bästa curlinglag i Stockholm Ladies Cup, en tävling ingående i den s k World Curling Tour-Europé. Anette Norbergs lag har inlett säsongen strålande med turneringsvinster i WCT-tävlingar i Oslo i september och Basel i oktober och är givetvis storfavorit i Danderyd också. Men det finns svåra konkurrenter. Norbergslaget inleder mot Danmarks lag Lene Nielsen. På samma halva i försöken finns Rysslands juniorvärldsmästarinnor i lag Liudmila Privivkova, Schweiz lag Irene Schori, Hollands VM-lag Leibbrandt, Stocksunds regerande veteranvärldsmästarinnor i lag Ingrid Meldahl, Norges f d världsmästarinna Dordi Nordby samt Sundbyberg juniorlag Anna Hasselborg. På den andra halvan finns svenska mästarlaget, tillika årets EM-lag Camilla Johansson från Granit-Gävle som möter Rysslands andralag Fomina. På samma halva Skottlands OS-guldskip frpn 2002 Rhona Martin, Danmarks Camilla Hansen, Norges juniorsvärldsmästarinna 2004 Linn Githmark, Skellefteås nya elitserielag Stina Viktorsson, Schweiz OS-tvåa Luzia Ebnöther samt Härnösands juniorlag Karin Rudström. De 16 lagen inleder Stockholm Ladies Cup med försök i form av trippel utslagning. De åtta bästa lagen går till A-slutspel på lördag och söndag där det är rak utslagning. Resultat från tävlingarna kommer att publiceras omgång för omgång på Curlingkanalen, http://www.curlingkanalen.se/cks2/ Där finns också chans att se levande matchbilder på web-TV. Länk till tävlingen: http://www.dasotech.se/curling/asp/curling.asp?id=300 För mer information, kontakta tävlingsledaren Jan Rydheim, tel. 0708 - 98 11 07, Tävlingssekretariatet: 08 – 544 978 25 Håkan Sundström Generalsekreterare Svenska Curlingförbundet - ÅRETS IDROTTSFÖRBUND 2005 Media Relations Officer of World Curling Federation Idrottshuset, Mårbackagatan 19, S-123 43 FARSTA, Sweden Tel. 08-683 30 16 - Mobil: 070-347 44 28 Fax: 08-604 70 78 e-mail: hakan.sundstrom@curling.se