OS-guldlaget spelar Continental Cup i Chilliwack, B.C. i Kanada

Continental Cup, curlingens svar på golfens Ryder Cup, startar på torsdag 23 november i British Columbia i Kanada, närmare bestämt I den lilla staden Chilliwack. Liksom Ryder Cup är Continental Cup en kamp mellan Nordamerika och Europa. I det europeiska laget finns naturligtvis Sveriges hjältinnor från i vintras, Anette Norbergs olympiska guldlag med Eva Lund, Cathrine Lindahl och Anna Svärd. Notabelt är också att Team Captain för Europas damlag är Elisabet Gustafson, fyrfaldig världsmästarinna och deltagare i den allra första Continental Cup 2002. Vid sidan av Sveriges damer deltar i Lag Europa Schweiz olympiska silverlag Mirjam Ott samt Tyskland med exvärldsmästarinnan Andrea Schöpp. Mot sig i damkampen har de Kanadas olympiska bronslag Shannon Kleibrink, Kanadas VM-bronslag Kelly Scott samt USA VM-silverlag Debbie McCormick. I herrklassen deltar Kanadas OS-guldlag Brad Gushue, VM-silverlaget Jean-Michel Ménard samt USA:s OS-bronslag Pete Fenson som får möta Team Europa i form av Skottlands väörldsmästarlag David Murdoch, Finlands OS-silverlag Markku Uusipaavalniemi samt Norges europamästarlag Pål Trulsen. Continental Cup avgörs i form av fyra olika grenar. Lagspel, parspel i mixedlag, individuellt figurspel samt som spännande avslutning skins game. Team Nordamerika leder hittills med 2-1 efter de tre första årens Continental Cup efter segrar 2002 och 2004 medan Europa vann 2003. Sverige har alltid varit representerat. Peja Lindholms världsmästarlag i alla de tidigare tävlingarna. Elisabet Gustafsons lag 2002 och Anette Norbergs lag både 2003 och 2004. Kampen gäller inte bara prestige utan också pengar. Vinnande världsdel i Chillawack får dela på 75 000 kanadadollar (ca 455 000 kr) medan förlorarna får dela på 45 000 dollar (272 000 kr) CBC-TV sänder matcherna under lördag och söndag för de kanadensiska TV-tittarna. Men det finns också möjlighet för européerna att följa hela Continental Cup i web-TV. Det kanadensiska web-TV-bolaget CurlTV erbjuder sändningar till sina prenumeranter och hur man blir sådan framgår av CurlTV:s hemsida www.curltv.com. 2006 CONTINENTAL CUP: Tidsprogram (svenska tider) Torsdag 23 november: 18.30 – 21.00: Parspel i mixed 23.00 – 01.30: Lagspel damer Fredag 24 november: 03.30 – 06.00: Lagspel herrar 18.30 – 21.00: Lagspel damer 23.00 – 01.00: Figurspel Lördag 25 november 03.30 – 06.00: Lagspel herrar 19.30 – 22.00: -Skins game damer och herrar Söndag 26 november 00.00 – 02.00: Parspel i mixed 03.30 – 06.00: Skins game damer och herrar 18.30 – 21.00: Skins game damer 19.30 – 22.00: Skins game herrar För närmare upplysningar: Håkan Sundström, tel. 08-683 30 16; mobil 070-347 44 28 fax 08-604 70 78; e-post: hakan.sundstrom@curling.se

• Utanför Sverige