OS- och VM-medaljörer tävlar i Danderyd

Startfältet i årets upplaga av Stockholm Ladies Curling Cup är det överlägset bästa i tävlingens historia. Åtta av de tio bäst rankade lagen i världen kommer till Danderyds Curlinghall 26-28 september 2014 för att tävla om 250.000 kronor och viktiga poäng på World Curling Tour.

Från Kanada kommer OS-mästarinnorna lag Jennifer Jones och VM-silvermedaljörerna lag Rachel Homan. Skottland representeras av lag Eve Muirhead och från Schweiz kommer bl.a de regerande världsmästarinnorna lag Binia Feltscher.

Det svenska motståndet leds av Margaretha Sigfridsson (silver på OS 2014 och EM-guld 2013), tillsammans med ytterligare fyra lag. Dessutom kommer deltagare från Japan, Sydkorea, Tyskland och Ryssland. Totalt 20 lag finns med i startfältet.

– Tävlingen har funnits i många år men har i år ett sensationellt starkt startfält, troligtvis det starkaste av alla damtävlingar på världstouren. Det innebär att flera av våra svenska topplag får mäta sig mot världstoppen på hemmaplan och jag är helt säker på att det skapar ännu mer motivation för framtida satsningar, säger förbundskapten Peja Lindholm.

Peja har med hjälp av ett Wild Card givit det unga laget Isabella Wranå från Sundbybergs CK chansen att möta världens bästa curlingdamer, Wranå som under förra säsongen vann junior-SM.

– Jag ser det som mycket viktigt att vi premierar vårt kanske bästa juniorlag för tillfället. Det visar också vilken status det har att vinna junior-SM. Att så här tidigt i karriären få möta världslag tror jag hjälper till senare i övergången från junior till senior, säger Peja.

Stockholm Ladies Curling Cup arrangeras av Stocksunds Curlingklubb och Djursholms Curlingklubb med stöd av Svenska Curlingförbundet och har under de senaste åren utvecklats till en av de största curlingtävlingarna i Europa, en medveten satsning för att öka intresset för sporten och för att ge svenska damlag bästa möjliga motstånd på hemmaplan.

Speltider

Fredag 26/9 09.00 Gruppspel omgång 1