Emma Johansson i superform inför WC-tävlingarna i Vårgårda

Alla dagar i gul ledartröja och tvåa totalt. Nyss avslutade Route de France, blev en fin framgång för Emma Johansson, Orica-AIS. Nu kommer hon till Vårgårda för att tävla om världscuppoäng.

Emma Johansson vann första etappen i Route de France, damernas Tour de France, och behöll sedan den gula ledartröjan loppet igenom. Fast på den allra sista etappen attackerade danskfödda nyazeeländskan Linda Villumsen och säkrade genom det totalsegern. Emma Johansson utmanades av fler konkurrenter, men lyckades säkra andraplatsen tack vare stark körning.

Strax före Route de France vann Emma Johansson det prestigefyllda tyska etapploppet Thüringen Rundfahrt. Det blev för övrigt dubbelseger för Orica-AIS för Shara Gillow slutade på andraplats.

Till helgen kommer Emma Johansson och övriga dameliten till Vårgårda för att köra två deltävlingar i världscupen; ett lagtempolopp fredag 16 augusti och ett linjelopp söndag 18 augusti. Efter Open de Suède återstår bara en deltävling så loppen i Vårgårda kommer att få stor betydelse för resultatet i världscupen.

UCI Women Road World Cup 5/8:

1) VOS Marianne 249 poäng

2) JOHANSSON Emma 177 poäng

3) VAN DIJK Eleonora 159 poäng

4) LONGO BORGHINI Elisa 156 poäng

5) VAN DER BREGGEN Anna 76 poäng

17) MUSTONEN Sara 27 poäng

Cykelhelgen i Vårgårda:

Torsdag 15 aug: Motionstrampet kl 17.00

Fredag 16 aug: Open de Suède lagtempo första start kl 17.30

Lördag 17 aug: Velofondo Vårgårda kl 11.00

Söndag 18 aug: Open de Suède linjelopp kl 13.00

Om du har några frågor, är du välkommen att kontakta Hans Jönsson, ordförande Vårgårda cykelklubb: 070-627 23 78.

PS: På http://www.worldcupvargarda.se/om hittar du blankett för ackreditering till våra tävlingar.

Källa: pressmeddelande från Vårgårda CK