Europacuptävling i MTB Downhill i Leogang, Österrike

Nyhet  •  2012-05-29 09:50 CEST

Det var tufft motstånd för herrar elit på Europacuptävling i Leogang, Österrike.  Bättre gick det för junioren Marcus Hansson som vann sin klass.

Samtidigt som Nordiska Mästerskapen i Downhill ägde rum i Norge var det Europacuptävling i Leogang, Österrike. Leogang bjöd på sol och värme under helgen. Sverige representerades av bröderna Robin och Niklas Wallner, Oscar Härnström och Jakob Thunell i klassen herrar elit. Marcus Hansson tävlade i klassen Under 17. Jakob är förstaårsjunior och fortfarande bara 16 år, men får chansen att följa med Wallners och Team Åre Bike Park denna säsong. Oscar Härnström, som bor i Italien numera, har visat bra form i år.

Marcus hade tufft motstånd i sin klass, han hittade en suveränt bra linje i banan och vann med två sek! Bäst för dagen bland elitkillarna var Oscar som slutade på en 31:a plats, följd av Robin på 38:e plats. Oscar var slagen med 14 sek av segraren Greg Minnaar från Sydafrika, Robin halvsekunden efter Oscar. Niklas rullade in på 67:e plats och Jakob kom på 100:e plats av ca 300 startande.

Den duktige finske cyklisten Matti Lehikoinen, som kraschade illa vid Nordiska Mästerskapen i Kungsberget förra säsongen, är tillbaka på cykeln igen. Tyvärr kraschade han även denna tävling men inte lika illa som förra året och han kunde rulla i mål långt efter segraren.

Skribent kontaktperson: Anki Eriksson CF Fricyklisterna  070-559 18 96  eriksson.anki@hotmail.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom