Peter Sagan försvarade världsmästartiteln

Det blev slovakiskt guld igen när herrarnas linjelopp i Doha fick avsluta årets VM landsväg. Den regerande världsmästaren, Peter Sagan, spurtade till sig guldet och får nu bära den åtråvärda regnbågströjan ett år till innan VM i Bergen tar vid, 16-24 september 2017. Silvret gick till britten Mark Cavendish och bronset till Tom Boonen från Belgien.

Jonas Ahlstrand som var ende svensk på banan klev av efter halva loppet. Värmen som han befarade skulle bli den värsta fienden blev istället hård körning i kantvind, Flera nationer hade flera cyklister som kunde stötta sina bästa, medan Ahlstrand var själv.

”Det är svårt att som ensam cyklist vara med och slåss i kantvindskörningen, sa Jonas Ahlstrand från Doha.

Därmed är en spännande VM-vecka över för i år. Svenska Cykelförbundets sportchef, Jonas Ljungblad, summerar svenskarnas insatser på VM:

”VM har varit prestationsmässigt bra, cyklisterna har kunnat hantera värmen och förberedelserna har fungerat. Vi visste att det skulle vara spurt i de flesta klasserna och har tagit hänsyn till det i uttagningarna. Åkmässigt har cyklisterna kört enligt plan och varit med och krigat som avtalat. Rent resultatmässigt hade vi hoppats på mer i de äldre klasserna, men glädjande nog kommer det fram nya unga duktiga cyklister. Jacob Eriksson som kör mycket starkt uppför visade att han även är med i toppen på en platt bana. Sara Penton gjorde ett grymt lopp och visar varje år att hon utvecklas. Framtidsutsikterna ser bra ut, säger Jonas Ljungblad.

Nästa VM genomförs på betydligt närmare håll och i betydligt behagligare tävlingsklimat. Den 16-24 september 2017 går landsvägs-VM i Bergen, Norge.