The Big Trip

Vi hade gått ut gymnasiet och hela världen väntade på oss. Vi hade bestämt oss för att göra något ovanligt. Att på cykel resa från vår hemstad Stockholm ända till Peking i Kina. Vad vi inte visste var att våra planer och liv skulle förändras radikalt.

Den första mars 2010 var Emil med om en mycket allvarlig skidolycka och bröt ryggen, punkterade lungorna och fick inre blödningar på organen. Från att ha varit i god fysisk form blev han under en sekund invalidiserad och blev sängliggandes på sjukhus i månader. Efter det väntade en lång rehabilitering med förlamningar och smärtor. Benen har repat sig en del och med mycket träning tyglar han sina ryggproblem.

Vi har tillsammans genomgått smärta, sorg och tvivel och har bestämt oss för att skänka människor runt om i Sverige en gnista hopp. Med en längre uppförsbacke än någon annan äventyrare kan skylta med, kommer vi 2011 bevisa att hoppet och viljan spränger alla gränser. Vi, två helt vanliga killar från Stockholm, cyklar över två kontinenter ända till Peking i Kina. En inspirationsresa för handikappade, ungdomar och äventyrsintresserade runt om i Sverige.

Ett hinder sitter inte i hur stark man är eller hur långt man orkar cykla. Ett hinder sitter i huvudet. Det betyder inta att alla kan lyckas cykla till Kina men att alla kan lyckas med att känna sig starka och självständiga. Det finns människor världen över som inte har några som helst fysiska hinder men som ändå går i graven med en känsla av att inte ha lyckats med det de tar sig för. Förhoppningsvis kan vi ge alla en tankeställare och inspirera folk med eller utan funktionsnedsättning att tro på viljans kraft.

Vi har ett samarbete med Radiohjälpen och har som mål att knyta privatpersoner och företag till vår resa och samla in pengar till Victoriafonden. Med pengarna och resan hoppas vi kunna motivera rörelsehindrade samt främjar deras möjlighet till fritid och resor.

Mål med projektet
-Inspirera ungdomar och rörelsehindrade till att tro på sig själva och inte ge upp -Uppmuntra människor till att träna och tänka på sin hälsa
-Presentera det miljövänliga resandet som något spännande och positivt och hälsosamt
-Samla in pengar till fonder för rörelsehindrade