106:e Scandinavian Race i Uppsala

I morgon den 10 maj står det svenska landslaget på startlinjen för Scandinavian Race, Sveriges enda internationella herrelittävling. Loppet, som arrangeras av Upsala Cykelklubb, är världens äldsta cykeltävling utan avbrott som nu körs för 106:e året i rad. Sportchef Jonas Ljungblad är på plats med sitt sex man starka lag.

I år är det nitton lag som ska cykla den tuffa banan på totalt 194 km  (15 varv x 12,9 km) i centrala Uppsala med start och mål vid Uppsala Slott.

- Det ska bli spännande att få ställa upp med landslaget i denna anrika tävling. I år är det några nya unga cyklister som står på startlinjen och vi hoppas att de kan försvara de svenska färgerna väl, kommenterar Jonas Ljungblad, sportchef.

På startlinjen:
Pontus Kastemyr, CK Bure
Ludvig Bengtsson, Falköpings CK
Henrik Jansson, Cyclesport.se CK
Richard Larsén, Föreningen Göteborg CT
Mats Andersson, FK Trampen
Preben Larsen, Frösö IF

Läs mer på www.upsalack.se

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.