Årets Postcyklist 2016 - Jenny Rissveds o Emil Linde

Jenny Rissveds, Falu CK och Emil Linde, Gävle Cykelamatörer har utsetts till Årets Postcyklist 2016. Det är PostNord, huvudsponsor till svensk cykel, som årligen delar ut priset till två cyklister (dam och herr) för deras prestationer i internationella sammanhang. Tio seniorcyklister från olika grenar nominerades till priset och genom webbomröstning utsågs de två vinnarna, som båda kör mountainbike. För Jennys del var det andra året i rad som hon fick utmärkelsen, som i år delades ut på Velodromen i Falun. Se filmerna om Emil Linde och Jenny Rissveds fantastiska cykelår 2016.

Emil Linde, Gävle CA - Årets Postcyklist 2016 herr
22-årige Emil Linde, Gävle Cykelamatörer, Årets Postcyklist 2016 i herrkategorin. Han var bland de allra bästa i Sverige under hela säsongen, tog en delseger i Sverigecupen och kom tvåa totalt. Utanför Sverige vann Emil bland annat en deltävling i tyska Bundesliga och flera tävlingar i Norge. Men det är framförallt resultaten i de internationella mästerskapen som vi minns Emil Lindes tävlingssäsong. Emil körde hem ett fantastiskt EM-guld i sprint inför en stor och stöttande publik på EM i Huskvarna. Detta följde han upp med en fin fjärdeplats i världsmästerskapen i samma disciplin.

Jag får tacka alla som har röstat på mig”, säger Emil Linde när han tog emot PostNords utmärkelse.

Se filmen om Årets Postcyklist – Emil Linde.

Jenny Rissveds, Falu CK - Årets Postcyklist 2016 dam
Jenny Rissveds från Falu Cykelklubb och Scott Odlo MTB Racing Team blev Årets Postcyklist i damkategorin. En niondeplatsen i världscupen i Cairns, Australien, trots problem med utrustningen var bara början. Efter EM-silver i U23-klassen i Huskvarna kom den första pallplatsen i elitsammanhang på världscupen i Albstadt, Tyskland. Därefter tog Jenny ett efterlängtat VM-guld i U23-klassen i Tjeckien. Den första världscupsegern (elit) kom i Lenzerheide, Schweiz. I Rio de Janeiro blev Jenny Rissveds OS-guldmedaljör, varefter hon har uppmärksammats med flera utmärkelser för sina insatser som cyklist.

Jättekul att få det här för andra året i rad. Jag är glad och stolt och vill tacka alla som har röstat och tror på mig och som har följt mig under säsongen. Hoppas att ni hänger med även nästa år”, sa Jenny Rissveds när hon tog emot PostNords utmärkelse på Velodromen i hemmaorten Falun.

Se filmen om Årets Postcyklist – Jenny Rissveds.

De nominerades till priset
Fyra dam- och sex herrcyklister var nominerade till PostNords utmärkelse "Årets Postcyklist 2016". Landsvägscyklister: Emilia Fahlin, Emma Johansson och Tobias Ludvigsson. Paracykel: Jessica Enfot, och Anders Bäckman. Mountainbike: Jenny Rissveds, Emil Linde, Martin Setterberg och Felix Beckeman (4X) Från grenen Trial: Joacim Nymann.

PostNord stödjer cykelsporten
PostNord har varit Svenska Cykelförbundets huvudsponsor sedan 2012. Många av PostNords medarbetare använder cykeln i det dagliga arbetet. I Danmark delas till exempel upp till 70% av breven ut av cyklande brevbärare. Det är därför naturligt att PostNord bidrar till att utveckla cyklingen genom samarbete med Danmarks Cykle Union och Svenska Cykelförbundet. Genom dessa engagemang skapar koncernen bättre förutsättningar för att utveckla cykelsporten och stödja en växande folksport som gynnar både hälsa och miljö.