Danskt guld i linjeloppet dam junior

Det var danskan Amalie Dideriksen som målmedvetet försvarade fjolårets guldmedalj i juniorernas linjelopp idag. Julia Karlsson bröt tävlingen efter att ha blivit påkörd med en strulande växel och ett tidskrävande cykelbyte som följd. I och med detta försvann chansen till en topplacering. Lagkamraterna, Ellinor Huusko kom på 53:e plats och Linda Halleröd slutade som 76:a.

”Jag kände mig jättepigg idag så det är väldigt trist att inte få visa det, när man har en enda möjlighet i de här sammanhangen” säger Julia Karlsson efter loppet.

”Det var en besviken Julia som tvingades avbryta loppet. Hon låg bra till i första gruppen till en början, men tappade tempo efter första varvet som bestod av många kraschar. Julia hade större förhoppningar än så, så det känns såklart tråkigt att hon inte fick visa sin styrka fullt ut idag”, säger Glenn Magnusson, förbundskapten.

De tre som hamnade på prispallen var vinnaren Amalie Dideriksen från Danmark, tvåan Sofia Bertilozzo, Italien och trean Agnieszka Skalniak från Polen.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.

Lucas Persson

Förbundskapten, landsväg Landslag landsväg +46 76 865 01 50