EM-guld till Rissveds

En förkylning stoppade regerande världsmästaren Alexandra Engen från start i sprinten vid mountainbike-EM i Schweiz. Då klev Jenny Rissveds fram och fixade svenskt EM-guldet.

Jenny Rissveds EM-guld på midsommarafton var en överraskning trots att hon vann en världscupsprint i Tjeckien så sent som för en månad sedan. Det här var nämligen hennes första seniormästerskap.

— Det är ju helt ofattbart alltså, säger förbundskapten Anders Ljungberg.

— Självklart fanns chanserna. Men att få till det på ett mästerskap, det visar att hon är där uppe. Hon är en blivande världsstjärna.

Hon kraschade rejält i kvalet men lyckades ändå ta sig vidare till kvartsfinal som tionde bästa cyklist. Sedan gick det smidigare, först i mål i kvarten, först i mål i semifinalen. Och så utklassning i finalen. Schweiziskorna Kathrin Stirnemann och Ramona Forchini försökte samarbeta sig fram till segern, men Rissveds var först in i första kurvan och dominerade sedan ända in i mål.

— Jag hade sett på heaten före att jag var starkast i dag. Jag hade inga speciella förväntningar inför EM men jag visste att jag kunde vinna, säger Jenny Rissveds.

— Hon är så stark, så kall och så våghalsig. Det heter ju sprint för att det oftast blir en spurt på slutet men hon åkte i från alla i finalen, säger Anders Ljungberg.

Ett glas bubbel unnade sig Rissveds för att fira EM-guldet, som hon inte hade hunnit smälta riktigt på fredagskvällen. I stället fanns tankarna redan på lördagens crosscountry, där hon tävlar i U23-klassen. Och på VM i Sydafrika i augusti, där hon vill se en ännu större svensk succé.

— Då hoppas jag att vi får två svenskor på pallen.

Pressmeddelandet är hämtat från TT

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.