Emilia Fahlin Svensk Mästarinna i linjeloppet

Det blev en rafflande spurtduell när Emma Johansson, Härnösands CK, och Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna, gjorde upp om guldet i  damernas Svenska Mästerskap.

Det var under det andra utbrytningsförsöket som Malin Rydlund, Åhus CK, och Martina Thomsson, CK Master, fick ordentligt avstånd till klungan. Emma Johansson anslöt till gruppen på första varvet samtidigt vurpade Martina. Malin och Emma hade följe i två varv, därefter bröt sig Emma loss och körde solo i nio mil till utgången av sista varvet där klungan blev återsamlad.

Emma var loss men på sista varvet kom Madelene Olssons, Svanesunds GIF, attack som därefter låg ensam tills hon fick sällskap av Sara Olsson, Udevalla CK. Vid sista backen då det endast var fyra kilometer kvar anslöt Jessika Kihlbom, Emilia Fahlin och Emma Johnasson.  Det blev en stenhård duell om segern som slutligen gick till Emilia, Emma kom på andra plats och på tredje plats kom Jessika Kihlbom, Upsala CK.

"Det är kul att se hur damerna har utvecklats inte bara på det fysiska planet utan även det taktiska  Det var ett riktigt hög cykelåkning på alla plan. Emma körde riktigt starkt men Emilia knep guldmedaljen” kommenterar Jonas Ljungblad, sportchef och förbundskapten damer.

Hanna Nilsson, Staffanstorps CK, blev bäst i  U23-gruppen.

Herrjuniorerna linjelopp

Det blev ett spännande lopp där Gustav Höög avgjorde i klungspurt. Det blev ett taktiskt lopp med mycket attacker och lurpassande. Loppet präglades mycket av kampen mellan CK Bure,CK  Falköpings och Hampus Anderberg från Halmstads CK. I slutändan blev det en spurt mellan tolv cyklister där Gustav Höög vann före Alexander Fåglum-Karlsson och Erik Wallèn.

"Det blev som jag trodde en hård och tät kamp i den jämna juniorklassen!" kommenterar Mattias Reck, förbundskapten herrar.

Resultat juniorer herr

1 HÖÖG Gustav CK Bure
2 FÅGLUM KARLSSON Alexander Falköpings CK
3 WALLÉN Erik CK Bure
4 ERIKSSON Lucas Falköpings CK
5 JANSSON Henrik Eskilstuna CK

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.

Lucas Persson

Förbundskapten, landsväg Landslag landsväg +46 76 865 01 50