Emma i toppform på SM

Det blev en väntad seger av Emma Johansson, Härnösand CK, när SM i damelitens tempolopp gick på Sollerön igår. Precis som tidigare år vann Emma med god marginal, hela 58 sekunder före tvåan Sara Mustonen från Team Crescent D.A.R.E. Staffanstorp CK. Bronsmedaljören, 23-åriga Hanna Nilsson, Åhus CK, är en av flera yngre förmågor som börjar närma sig toppen och som kan utmana på linjeloppet på lördag 27 juni, med start klockan 13.30.

Linjeloppet på lördag består av fyra långa varv innehållande en längre backe där det kan komma ett avgörande, sista delen av tävlingen körs på kortare och knixigare varv på Sollerön. Emma är i mycket god form, och har tre internationella segrar med sig i bagaget som hon tagit bara för någon vecka sedan.

”Jag skulle tro att det även på linjeloppet blir en kamp mellan damproffsen, Sara Mustonen och Emma Johansson”, säger Jonas Ljungblad, Svenska Cykelförbundets sportchef och tidigare proffscyklist. Men utmanare finns i framförallt Hanna Nilsson och Ida Erngren, Fagersta CA. Det blir spännande att se utvecklingen av loppet, om de kan utmana Emma om segern. fortsätter Jonas.

Gårdagen bjöd även på tempolopp för herrjuniorer. Gustaf Andersson, Motala AIF CK, som var högfavorit lyckades ta hem segern med tillräcklig marginal. Oturligt för Felix Nisell, Södertälje CK, tvåan i loppet som körde fel strax efter starten och förlorade viktigt tid i kampen om guldmedaljen. Erik Sandersson, FK Trampen, tog bronspengen.

Torsdagens tempolopp – herrelit och damjuniorer

Herrelitens tempotävlingar går idag, torsdag med start klockan 18.00. Bland de 60 anmälda till start finns Tobias Ludvigsson, Jönköpings CK som till vardags kör som proffs i holländska Team Giant-Alpecin. Tobias blev nyligen etapp-nia i Giro d’Italia och har därmed tagit ett kliv närmare den internationella toppen på tempolopp.

Kampen om guldet kan komma att stå mellan honom och Gustav Larsson, som har kommit tillbaka efter fjolårets spolierade säsong med bruten rygg. Gustav har gjort flera bra resultat och har kapacitet att köra hem segern för sin svenska klubb, Skoghalls CK-Hammarö.

"Även fjolårets temposegrare Alexander Gingsjö deltar, och är det han som har mest tryck i pedalen kan det gott bli han som tar hem segern", siar Jonas Ljungblad.

Marcus Fåglum Karlsson, som var trea ifjol och tia på EM tempot har demonstrerat sin styrka och blir också mycket intressant att följa.

Damjuniorerna startar innan herreliten, klockan 17.00, och kör tempolopp på 15 kilometer. Frida Knutsson Wikström från Falu CK, är den tempostarkaste tjejen som visade god form i helgen under Velodrom GP i Falun med en andraplats i damelitklassen.