Emma Johansson tog VM-brons

Det blev ett VM-brons till Emma Johansson idag när damernas linjelopp avgjordes i Ponferrada, Spanien. En stark och målmedveten Emma körde för att vinna, men det blev fransyskan Pauline Ferrand Prevot som knep guldet med minimala marginaler genom en spurt.

Det var ett jämnt och avvaktande lopp fram till de två sista varven då farten ökade lite, men det var inte förrän i det sjunde och sista varvet på det knappt 13 mil långa loppet som tempot ökade nämnvärt och attackerna kom. Emma låg vid det laget i täten utan sina hjälpryttare och kämpade ensam mot de stora nationerna.

Emma körde taktiskt och gjorde en sista attack mot slutet i den sista backen där hon körde iväg med bara fyra stycken av favoriterna, men de blev inkörda på målrakan och det var först där som en spurt avgjorde VM-linjeloppet. Pauline Ferrand Prevot vann guldet framför tyskan Lisa Brennauer och Emma Johansson blev bronsmedaljör. Storfavoriten Marianne Vos hamnade på 10:e plats.

Emma hade flera av sina hjälpryttare med sig en stor del av loppet; Sara Olsson, Sara Mustonen och Emilia Fahlin låg länge tillsammans med Emma i första klungan och gjorde ett mycket bra jobb. Särskilt stark körning av Sara Mustonen och Sara Olsson.

"Jag har aldrig känt mig så stark, klart att jag hade siktat på guld, men efter attacken och inkörningen med spurt på slutet så ser jag bronsmedaljen som en bonus", säger Emma Johansson efter loppet.