Fin MTB-poängskörd för Åsa Erlandsson och Kajsa Snihs i Turkiet.

Mitt under brinnande cyclocross-säsong sänder MTB-förbundskapten Fredrik Ericsson iväg en ”task force” till en C1-tävlingen i Turkiet. Uppdrag samla UCI-poäng inför OS-kvalificeringen.

För en vecka sedan vann Åsa Erlandsson, Varbergs MTB SM-guld i cyclo-cross med Kajsa Snihs på silverplatsen. Men Fredrik Ericsson planerar inför sommarens OS-tävlingar och försöker säkra upp OS-deltagandet. Nu blev det MTB-tävling i Turkiet för Erlandsson och Snihs i behagligt klimat med temperatur runt 17 grader och jakt på UCI-poäng.

”Med tanke på att OS-kvalet kan bli en ”poängrysare” så kan varenda poäng bli avgörande. För tjejerna är förstås även resultat på en C1:a meriterande och innebär både poäng och lite klirr i kassan” förklarar Fredrik Ericsson.

Och det blev poäng och klirr i kassan. Åsa Erlandsson kom tvåa och tog en dessutom meriterande skalp när hon slog U23-världsmästarinnan från 2009 Alexandra Dawidowicz, Polen. ”Det var riktigt jobbigt idag. Kanske främst för att vi körde så länge, 1h 40m. Lite ovant just nu. Jag är mycket nöjd med loppet men min start kunde varit bättre” förklarar Åsa Erlandsson på telefon från Turkiet.

Kajsa Snihs, IK Jarl Rättvik ledde tävlingen när hon efter två varv fick bakhjulspunktering, en bit efter tekniska zonen. Det blev 5 kilometers löpning. Men Kajsa visade god moral och kom tillbaka. Hon slutade på en utmärkt femte plats. ”Det kändes riktigt skönt att sitta upp på MTB:n igen” berättar Kajsa Snihs. ”Jag var på hugget och det gick riktigt bra. Så får jag säsongen första punktering, men jag bet ihop och sprang riktigt snabbt. Efter omständigheterna är det okej med en femteplats.

På Sveriges UCI/OS-konto kunde de två boka in 60 nya friska UCI-poäng. ”Det här är hur bra som helst” kommenterar Alexandra Engen, som efter en lång och intensiv tävlingssäsong nu är inne i sin viloperiod.

Results - Mountain Bike 2011
Women Elite Alanya International MTB Cup - Alanya-Antalya (TUR/1)
Cross Country
20 Nov 2011