Guld för Emma Johansson

Emma tog hem guldet för andra året i rad i Cholet Pays de Loire Dames. Det gick bra för Guldlaget  i deras första tävling för säsongen, förutom Emmas första placering vann Sara Mustonen spurtpriset och slutade på en sjätte placering.

-Det var en riktigt bra start för tjejerna. Målsättningen i Cholet var att vinna och Emma vann med hjälp av sitt lag säger en mycket nöjd Martin Vestby, ledare för damlandslaget.

Det var en bra lagkörning i guldlaget där alla ställde upp för varandra i det 116 km lång loppet i Cholet Pays de Loire Dames i Frankrike idag.  Emma hade med sig Sara Mustonen i utbrytningen, helt enligt plan, därefter kunde Emma cykla hem en guldmedalj för tredje gången i Cholet.  På varje varv, som var 29,5 km, utsågs en vinnare till spurtpriset och Sara vann totalt.

-Det är alltid härligt att vinna. Det var verkligen roligt att det gick så bra i första tävlingen med landslaget och att vi presterade så bra tillsammans. Jag hade med mig Sara i utbrytningen och hon gjorde ett riktigt fint jobb. Tjejerna är på gång och vi jobbar nu långsiktigt, de är redo att satsa allt. Härligt att det funkar så bra det lovar gott inför framtiden säjer Emma Johansson direkt efter tävlingen.

Resultat:
1. Emma Johansson, Sverige
2. Jolien D`hoore, Tyskland
3. Elisa Longo Borghini, Italien

6. Sara Mustonen, Sverige

• landsväg

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.