​Här finns våra svenska cyklister i sommar

Sommar är cykel, oavsett om du befinner dig på en BMX-arena, sitter på njuter många landsvägsmil på en racer, balanserar dig genom hinder på en trialcykel eller njuter av skogsterrängen på en mountainbike. För många av Svenska Cykelförbundets medlemmar betyder sommar bara fortsättningen på en spännande tävlingssäsong. Här är några av de tävlingar som äger rum på svensk mark eller utomlands med deltagande av svenska landslagscyklister.

12-17 juli EM Bancykel i ItalienJuniorlandslaget består av Jesper Olsson och Felix Nisell från Motala AIF, Jacob Johnsson, Stockholm CK och Gustav Johansson, Falkenbergs CK. Följ dem här.
14-17 juliSM i Mountainbike XCO/XCE i VärnamoDen 14-17 juli bjuds det på mountainbikecykling i världsklass i Värnamo. Då äger Svenska mästerskapen i mountainbike XC rum och hela Sveriges MTB-elit är på plats. Mer information om SM.
Inbjudan till pressträff med Jenny Rissveds 16 juli

15-17 juli Paracykel-landslaget till Världscupen i BilbaoEtt steg i uppladdningen inför Paralympics i Rio för de fyra cyklisterna som alla är uttagna till Rio. De kör tempolopp och linje samt stafett för handcyklisterna. Läs mer här
15-21 juliDamlandslaget landsväg till Thüringen RundfahrtI den svenska truppen ingår Alexandera Nessmar, FK Trampen, Sara Penton, Stockholm CK, Sara Mustonen och Ida Erngren, Team Crescent D.A.R.E, Sara Olsson, Hölllviken CK och Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna. Emma Johansson deltar med sitt proffsteam. Läs mer här
23 juliRingenloppet till minne av Frans Desaix Deltävling nr 4 i SWE Cup landsväg. För fjortonde året i rad arrangerar CK Ringen cykeltävlingen i Hököpinge Kyrkby, strax utanför Malmö. I elitklassen är alla de stora svenska klubbarna på plats. Loppet brukar även få besök av några av de danska proffslagen. CKRingen.se
23-24 juli
Trial-landslaget deltar på EM i FrankrikeLandslaget trial deltar på EM i Frankrike där tuff konkurrens väntar de fem svenska trialcyklisterna Jocke Nymann, Tobias Hult, Alexander Karlsson, Victor Hedin och Victor Fredriksson. Läs mer här
27-31 juliLandslaget landsväg U23/Herr elit på Tour de l'AlsaceTour de Alsace, tävling i vacker fransk miljö för herr elit och U23. Deltar i landslaget gör Alexander Wetterhall, Lucas Eriksson, Markus Fåglum, Gustav Höög, Pontus Kastemyr och Hampus Anderberg.
29-31 juliUSM och VSM i HalmstadUngdoms-SM och Veteran-SM i landsväg. Linje-, tempo- och stafett arrangeras på Galgberget i Halmstad. Arrangör CK Bure, läs mer här.
30 juliUCI Alingsås MTB Challenge XCO/XCMInternationell C2-tävling med start och mål i Nolhaga park, ett stenkast från Alingsås stadskärna. Deltävling i SWE Cup 2016 mountainbike XC. Läs mer

7 augusti OS landsväg linjelopp för damelit. Emma Johansson, Emilia Fahlin och Sara Mustonen kör för olympisk medalj till Sverige. Mer information om OS på rio2016.
19-21 augustiWomen world Cup Vårgårda2016 lyfts cykelsporten till en ny nivå för damerna, UCI Women World Tour. Touren innefattar 17 tävlingar, varav flera etapplopp. Vårgårda Cykelklubb står som arrangör för två av dessa. Det blir både lagtempo- och /landsvägslopp med damernas världselit. worldcupvårgårda.se
20-21 augusti Svenska mästerskapen i DownhillÅrets SM i downhill äger rum i Bygdsiljum, Västerbotten, mellan Umeå och Skellefteå. Förutom mästerskapstävlingarna för junior och elit blir det även USM och VSM. Downhill-SM
20 augusti OS mountainbike XCO damerJenny Rissveds, nybliven världsmästarinna i U23-klassen är ett av Sveriges medaljhopp under OS. Jenny kom trea när hon testade banan på OS test event i Rio förra året. Mer om Jenny Rissveds.
27 augustiSWE Cup BMXDeltävling nr 3 i SWE Cup BMX. Arrangör är Engeholms BMX Klubb.
Engelholms BMX Klubb
Hela årets tävlingskalender
www.swecyclingonline.se

Trevlig cykelsommar önskar Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av cirka 387 föreningar med drygt 37000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar med verksamhet för alla åldrar, varav landsväg och mountainbike är de största grenarna. Därutöver finns Bancykel, BMX, Cykelcross, Paracykel och Trial.