Historisk SM medalj till Jenny Rissveds i bancykling

Det var riktigt spännande tävlingar på velodromen  och en stor publik hade kommit till arenan för att se de första första Svenska mästarna koras i bancykling.

Det blev spännande uppgörelser i tidsloppen och det blev Jenny Rissveds, Falu CK, korades som den första Svenska mästarinnan någonsin på Bana, 500 m. Silvermedalj gick till Isabelle Söderberg, Upsala CK, och det blev en bronsplats för Frida Knutsson, Falu CK.

” Det var stort och lite häftigt att vinna i en helt ny disciplin. Extra roligt att det blev medalj på hemmaplan. Jag har bara tränat bana i gång i veckan under vintern så jag trodde inte att det skulle räcka. Jag blev extra peppad av Isabelle som har tränat en del inför tävlingarna, så innan loppet känd jag mig riktigt taggad och det räckte” kommenterade en nöjd Jenny Rissveds.

Det var David Meijer från hemmaklubben Velodrom CK som blev bancyklingens andra Svenska mästare, han vann med drygt två sekunder i 1000 m, före Andreas Arvidsson, CK Fix som kom på
andra plats och  Felix Beckeman, Uddevalla CK kom på en tredje plats.

David Meijer kommenterar efter
målgång: ”Jag har tränat hårt de senaste veckorna, 500 m passar mig egentligen bättre men jag höll och det kändes riktigt bra. Publikstödet och stämningen tillsammans med min vilja gjorde att jag klarade det sista varvet.”

Dagen slutade med två spännande poänglopp med hård konkurrens både för damer och herrar. Isabelle Söderberg, Upsala CK, korades som Svensk mästarinna, på andra plats Frida Knutsson, Falu CK, tredje placering gick till Jenny Rissveds, Falu CK.

”Det kändes väldigt bra att få tävla i klunga, eftersom det påminner mer om en landsvägstävling, då känner jag mig hemma. Man cyklar intensivt, är på spänn och är vaksam. Jag var väldigt taggad eftersom jag kom tvåa i förra loppet och gick in med en känsla att jag måste vinna. Ja, det är det här som är kul!” Berättar Isabelle Söderberg.

I herrarans poänglopp var fighten hård men det blev slutligen Fredrik Ericsson, Falu CK, som på hemmaplan fick kliva upp på pallen som Svensk Mästare. Silvermedaljen knep Johan Landström, Motala AIF CK, före Andreas Andersson, CK Fix, som tog brons.

En nöjd Fredrik Ericsson kommenterar ” Det här kändes otroligt roligt att få ta medalj i en fjärde disciplin och dessutom på hemmaplan. Det var en härlig publiken som gav gott stöd och jag
hoppas att bancykling nu på allvar kan få fäste i Sverige. Ja det var en riktigt bra start på min comeback”

Tävlingarna i velodromen fortsätter i morgon.

• cykelcross