Isabelle Söderberg och Jonas Ahlstrand svenska mästare i bancykel

Efter en fartfylld helg i Falun då SM i bancykel avgjordes gick våra seniorcyklister hem med full pott. Isabelle Söderberg, CK Uni, vann alla fyra discipliner med SM status i damklassen och Jonas Ahlstrand, Höllviken CK, tog hem samtliga fem titlar i herrklassen.

Jonas Ahlstrand var överlägsen totalt då han blev mästare i samtliga herrlopp. Tidsloppet vann han dock med minsta möjliga marginal, med endast två hundradelar före silvermedaljören David Mayer.

Under lördagens korta discipliner utmanades tidigare nämnda av den förre EM mästaren i 4X Felix Beckeman, Uddevalla CK. Vi fick även se landslagåkaren i BMX Filip Svanberg, Kungsbacka BMX, köra sprinten och tidsloppet.

I klassen damjunior vann Frida Knutsson, Falu CK, ohotat i alla discipliner medan Viktor Lundmark, Motala AIF, som vann herrjuniorklassen i två discipliner fick se sig besegrad av Martin Setterberg, IF Hallby, i tidsloppet. Martin kör till vardags mountainbike och är riktigt snabb på korta distanser, vilket han visade i under MTB EM i somras då han hade snabbaste tiden i sprintkvalet.

För fler resultat och tider i samtliga lopp och deltagande klasser, se länkade resultatlistor.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bancykel och paracykel.