​Joacim Nymann återigen svensk trialmästare

SM i Trial inomhus avgjordes i Piteå idag och för andra gången i rad knep Joacim Nymann, Kinds GoGreen CK guldmedaljen. Det var det andra inomhus-mästerskapet i Trial som arrangerades i Svenska Cykelförbundets regi och i finalen var det fyra nervstarka cyklister som gjorde upp om pallplatserna.

Alexander Carlsson och Joacim Nymann från Kinds GoGreen CK, Tobias Hult och Viktor Hedin från CK Dainon i Nyköping gick vidare från kvalen till finalen. Tävlingarna direktsändes av SVT i samband med SM-veckan vinter i Piteå.

Kvalet blev en jämn kamp mellan de fyra cyklister som gick vidare till final. Tre av de fyra åkarna fick alla noll prickar och blev tvungna att skiljas åt av åktiden och den spännande finalen avgjordes i den allra sista sektionen. De tre cyklisterna som hamnade på pallen fick där känna på allt från tuffare hinder, finalnerver och en smygande trötthet till pressen av att ingen seger är självklar i den här cykelgrenen.

Den nykorade svenska mästaren, Joacim Nymann, säger direkt efter målgång:

"Äntligen är det över, jag har gått och varit nervös hela dagen. Nu ska jag hem och fira med mina vänner och njuta över ännu ett guld!”

Cykelförbundets generalsekreterare, Lena Alfvén, upplevde det andra mästerskapet på plats i Piteå, under pågående SM-vecka.

”Trial är en otroligt spännande cykelgren där alla föreställningar om tyngdlagen upphävs”, säger Lena och fortsätter: ”Inom Svenska Cykelförbundet är vi glada över att vi nu kan visa upp Trial som en egen gren i vår verksamhet.

"Att precis innan den sista sektionen se de tre toppkillarna stå i depån och dela erfarenheter och tips inför det absolut avgörande i tävlingen sammanfattar vad vår idrott handlar om: glädje, gemenskap, kamratskap och en vilja att hjälpa varandra att växa", avslutar Lena Alfvén.

Pitemässan vid Pite Havsbad bjöd på en härlig inramning av tävlingarna med fulla åskådarläktare hela dagen, vilket visar på vilken fin publiksport Trial är.

Sista sektionen i kvaltävlingen och finalen direktsändes av SVT och kan ses i sin helhet i efterhand på SVT Play.

Resultat, finalen i SM Trial inomhus 2016

1:a Joacim Nymann, Kinds GoGreen CK