Matthias Wengelin, ny svensk mästare i Cykelcross

Det blev mountainbikeåkaren Matthias Wengelin, SCS Racingteam CK, som tog guldet i grenen Cykelcross idag när svenska mästerskapet avgjordes vid i Stockholm. Det blev en härlig fight mellan framförallt sex av cyklisterna och det var endast några sekunder som till slut skiljde guldmedaljören Wengelin från fjolårets mästare Calle Friberg, Järfälla CK. Bronset gick till Martin Eriksson, Föreningen Cykloteket RT.

"Wengelin körde absolut starkast under hela loppet och hade en bra fart i kroppen vilket syntes när han tryckte till, framförallt efter hans vurpa under första delen av loppet, så det var en välförtjänt seger", säger Jonas Ljungblad, sportchef för Svenska Cykelförbundet.

Bland konkurrenterna syntes även landsvägscyklisten Jonas Ahlstrand, som just avslutade landsvägssäsongen starkt genom en etappseger i Tour de l'Eurométropole i Belgien.

I morgon är det en ny chans att se proffsen köra då den internationella UCI-tävlingen Stockholm Cyclocross avgörs på samma bana. Första start klockan 09.00. Ett bra tillfälle att se proffscyklister på en publikvänlig bana. Tävlingen hålls på Norra Djurgården, Stora skuggan väg 28, Stockholm.

Från T-bana Universitet är det en kort promenad. Buss 40 stannar i närheten. Cykelavstånd från centrala Stockholm. Parkering finns i anslutning till tävlingsområdet men tävlande och publik uppmanas cykla, åka kommunalt eller samåka till tävlingen.

Tävlingarna direktsänds även på sportway.se