Michael Olsson vinnare i linjeloppet

Morgonutbrytningen höll för Michael Olsson som blev Svensk Mästare i Linjeloppet.

En tolv man stor utbrytargrupp bildades tidigt. Den innehöll bra cyklister från alla de stora lagen. Klungan blev aldrig riktigt enig vilket resulterade i att avståndet växte varv efter varv. Med några varv kvar stod det klart att de skulle hålla hela vägen hem och i slutändan kunde Michael Olsson, Höllvikens CK, vinna solo. Kampen om resterande medaljer blev tuffare. Till hemmapublikens glädje blev Petter Persson, Åstorps CK, tvåa framför Håkan Nilsson Burseryds IF. Fyra blev Fredrik Johansson, CK C4 som varit loss mot slutet ända in mot mål.

Robert Pölder blev mästare i gruppen U23

Damjuniorerna:
Soloseger för Julia Karlsson.

Damjuniorerna bjöd på offensiv cykelåkning. Redan på första varvet gick det undan och gruppen halverades. Damerna höll ett bra tempo och på sista varvet blev det fyra tjejer kvar som gick in i sista backen 4km från mål. Här satte Julia Karlsson, Falköpings CK,  in den avgöra attacken, hon distanserade övriga där och korsade sedan mållinjen i ensamt majestät. Tvåa blev Kajsa Persson, Alrikssons Go:Green, och trea Elinor Huusko, Staffanstorp CK. En väntad segrarinna som gynnades av den hårda banan.

• cykelcross

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.

Lucas Persson

Förbundskapten, landsväg Landslag landsväg +46 76 865 01 50