Offensiv körning av svenskarna i Luxemburg

Våra svenska elitcyklister var tongivande då det fem dagar långa Flèche du Sud kördes i ett soligt Luxemburg.

Redan på den första etappen var Alexander Gingsjö med på de två allvarligaste utbrytningarna men tvingades att ge sig i finalen. Sebastian Balck, Lars Andersson och Kim Magnusson fanns med i gruppen strax bakom
11-mannagruppen som höll in i mål på denna backiga etapp.

På den andra etappen fanns Lars Andersson med i den 7 man stora utbrytargruppen som trots en vilt jagande klunga lyckades med tre andra åkare hålla undan mycket tack vare en stenhård körning av Lars. Det blev en fjärde plats för Lars efter att varit loss i 14 mil.

Den tredje etappen, kungaetappen med 3372 höjdmeter att bestiga blev en stenhård drabbning. Lucas Persson, Lars och Balck var alla tre topp 20 i mål.

På den 15 km långa fjärde tempoetappen lyckades ingen av svenskarna. Det gjorde däremot Bob Jungels som här ordnade slutsegern genom ett imponerande tempolopp.

Svenskarna körde riktigt offensivt på den femte och sista etappen. På de sista milen kom Lars loss i en trio men blev inhämtad med två mil kvar. Detta var den enda etapp som avgjordes i en klungspurt. Därför var det riktigt oturligt att vår spurtare Linus Dahlberg vurpade i finalen och tvingades bryta.

I den sammanlagda listan var Balck 15e, Lucas 17e, Kim 25a och Lars 26a och i lagtävlingen blev det en 5e plats. Men framför allt var man med och skapade tävlingen, saknades bara pricken över i´et i form av en etappseger.

• Övriga sporter