Olycklig säsongsstart för Alexandra Engen

Med ett halvt varv kvar av tävlingens totalt fyra varv, vurpade Alexandra Engen. "Jag låg på en femteplats och var på väg upp till fjärde när jag "tokvurpade" på en grusväg och racet var över för min del. Istället för spurt och målgång blev det sjukhusbesök för att få blessyrerna omsedda. Skrapsår, ett sargat knä och ben och en ömmande tumme.

Efter omplåstring kunde Alexandra Engen blåslagen lämna sjukhuset med ett par stygn i knäet och tummen gipsad. Läkarna kunde inte se om något var brutet så det blir att röntga tummen om ett par dagar igen” berättar Alexandra Engen från Cypern.

"Jag är besviken över att få ett DNF i resultatlistan, samtidigt som jag är glad över att formen är bra och jag hade fina ben" sammanfattade Alexandra Engen sitt premiärlopp.

Bäst bland svenskorna blev Ann Berglund med 14:e placering i ett lopp som vanns av danskan Annika Langvad före Sabina Spitz och Tereza Hurikova. För de övriga svenskorna blev det en 22:a plats för Josefine Ahlström och Angelica Edvardsson kom 28:a.

• Övriga sporter