Pontus Kastemyr åtta på Europa Mästerskapen

Herrar juniorer och U23 har under de första två inledande dagarna under EM i Tjeckien cyklat sina respektive tempolopp. Juniorerna körde på torsdagen på en platt bana, medan U23:orna hade en mycket kuperad banprofil. Regerande svenska mästaren Pontus Kastemyr slog till med ett finfint lopp och slutade på en åttonde plats.

Det var mycket små marginaler, det skilde endast 1.10 mellan ettan Nikolay Cherkasov, Ryssland och Pontus på åttonde plats.
Alexander Fåglum-Karlsson fick aldrig något riktigt tryck och flyt i sin åkningen och slutade på en 35:e plats.
Storebror Marcus Fåglum-Karlssons hittade tyvärr inte sitt normala tempodriv i U23:ornas lopp. Värmen och den kuperade banan gjorde det därför extra krävande, och han slutade på en 59:de plats.

På damernas U 23 tempo var det stora differenser.  Ganna Solovey från Ukraina krossade allt motstånd och vann med 1.35 min över Italiens Rosella Ratto.
Alexandra Nessmar kämpade hårt men hade inte sin bästa dag och fick nöja sig med en 32:a plats . När det dags för Dam Junior tur att köra var det på en annan bana 20 mil västerut och på en betydligt  tuffare bana. Det var en hård konkurrens bland damjuniorerna, Julia Karlsson och Ellinor Huusko fick inte till det men samlade fick på sig en extra erfarenhet då de endast är 17 år gamla. De blev 30:e respektive 38:a. Nu laddar cyklisterna inför linjeloppen som går i utkanten av Olomouc.

Se resultatlistorna http://www.cycling2013.cz/vysledky

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.