Portugal tog VM-guld på linjeloppet

Världsmästerskapen i Florens avslutades med herrarnas linjelopp under mycket regniga och extrema förhållanden. Guldet gick till Rui Costa från Portugal, silver och brons gick till Spanien genom Joaquim Rodríguez och  Alejandro Valverde

Det såg bra ut för Thomas Löfqvist och Tobias Ludvigsson som låg kvar i den främre klungan under en lång tid. Ludvigsson körde tillbaka Löfqvist till klungan när de halkat efter, därefter klev han av. När det var två varv kvar blev Löfqvist indragen i en krasch, han cyklade ikapp klungan men det kostade för mycket, han kom in på en 46:e placering.

Kessiakoff bröt på tredje varvet ”Man måste vara 100 % övertygad om att man ska vara med i slutet. Jag visste att jag inte skulle bli topp 10 och hade inte heller de vassa armbågarna idag. Det kraschades från start, jag låg långt bak och fick väja för alla som vurpade. Jag kände att jag snart kommer gå i backen. Övertygelsen fanns inte där idag så jag tog beslutet att kliva av efter två varv.”
kommenterar Fredrik Kessiakoff efter loppet.

Förbundskapten Mattias Reck kommenterar efter loppet ” Detta lopp var ett mycket strapatsartat lopp och kommer att gå till historien som ett av de mest extrema. Många duktigaste cyklister bröt på grund  av krascher eller att det var för farligt. Kessiakoff kom inte matchen och hade inte de rätta benen, han ville inte chansa på grund av de extrema förhållandena. Löfqvist såg väldigt bra och vi hade förhoppning på en topp tio placering, så det var väldigt synd att han kraschade men jag är mycket nöjd med hans insats. Tobias som är en U23:a gjorde ett jättebra lopp och satt med i över 20 mil, han har verkligen framtiden för sig”

Resultat:
1 COSTA Rui (POR) 7:25:43
2 RODRIGEUEZ (SPA) 7:25:43
3 VALVERDE Alejandro +15

46 LÖFQVIST Thomas SWE +7:27
DNF LUDVIGSSON Tobias SWE
DNF KESSIAKOFF Fredrik SWE

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.