​SM i bancykling 6-7 december

I helgen är det dags för Sveriges andra mästerskap genom tiderna i bancykling i Falun. På lördag den 6 december är det sprintkval, elimineringslopp och tidslopp och den 7 december sprintfinaler, poänglopp och förföljelselopp. Tävlingarna startar klockan 10.00 båda dagarna.

Bancykling är en för Sverige relativt ny och än så länge liten gren, men med stor potential. Inte bara för att inomhusvelodromen erbjuder cykelträning och tävling året runt utan för att det är en arena där cyklister från alla grenar kan mäta sig mot varandra. Bancykling är en intensiv och teknisk form av cykling och lämpar sig för såväl landsvägscyklister som BMX, mountainbike och Cyclo-crossåkare. Därmed har den bredd som behövs för att växa och ta plats på den svenska cykelarenan.

Några av Sveriges elitcyklister som är anmälda till helgens tävlingar i Falun är Jonas Ahlstrand, svensk mästare i kortdistans som till vardags är proffscyklist i holländska teamet Giant Shimano och OS-cyklisten Isabella Söderberg, som också blev svensk banmästarinna i förföljelseloppet och poängloppet förra året. Även fjolårets herrmästare i kilometerloppet, David Mayer, kommer att delta för att försvara titeln.

”Bancykling är ju en ny tävlingsgren i Sverige eftersom vi inte haft någon bana tidigare, men det är fler och fler som upptäcker bancyklingen och vilken fartfylld och intensiv tävlingsform det är. Bancykling är dessutom mycket publikvänligt, säger Johan Carelle, tävlingsarrangör för årets SM i Falun.

Fakta om bancykling:

Bancykling (eller Velodromcykling), var populärt redan i slutet på 1800-talet, i Sverige, Europa och USA. Bancykling körs på en velodrom, en oval lutande bana – inomhus eller utomhus -  som byggs i trä eller betong. I Stockholm byggdes 1923 en utomhusvelodrom vid Kristineberg på Kungsholmen och användes några år innan den revs och gav plats åt Kristinebergs IP. Den enda Velodromen som finns i Sverige idag ligger i Falun och ägs av Hagströmska gymnasiet, som också erbjuder en nationellt godkänd gymnasieutbildning med cykel som specialidrott. Velodromen tillsammans med bra kuperad terräng i området, aktiva föreningar och cykelgymnasiet ger Falun goda förutsättningar för att arrangera alla former av cykeltävlingar. Landsvägs SM gick här 2008 och det allra första mästerskapet i bancykling genomfördes i januari 2013 som en del av Riksidrottsförbundets SM-vecka. 2014 arrangerades Svenska mästerskapen i downhill och 4X (discipliner inom mountainbike). Mer velodromfakta på www.velodromen.se.