Svensk 7:e placering i herrjunionernas linjelopp

Herrjuniorerna gjorde ett riktigt bra lopp i förmiddagens linjelopp på VM i spanska Ponferrada. Lucas Eriksson och Hampus Anderberg satte blågul färg på juniorernas VM linje i Spanien.

De gjorde en suverän forcering under sista varvet i båda backarna i hopp om att spräcka upp fältet ordentligt. Under sista varvet var det två svenskar kvar i en grupp på sju man. Jakten i gruppen bakom gick som tåget utför och utbrytningen blev neutraliserad. Lucas satt trots detta bra med inför spurten och blev suverän 7:a.

”Jag kände mig riktigt bra idag och försökte gå iväg i båda backarna sista varvet men gruppen bakom kom ifatt mig utför", säger en besviken Lucas som siktade på seger.

Hampus Anderberg hamnade längre bak i första gruppen och slutade som 33:a. Alexander Fåglum Karlsson blev 45:a och Gustaf Andersson 73:a.

Vann gjorde Jonas Bokeloh från Tyskland före Alexandr Kulikovskij, Ryssland och Peter Lenderink från Holland.

Glenn Magnusson, förbundskapten för juniorerna är nöjd med killarnas insats.
"Vi har mycket duktiga juniorer i dagsläget och Lucas har visat att han tillhör världstoppen två år på raken med en 6:e placering i fjol och en 7:e placering i år, säger Glenn.

• mountainbike

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.

Lucas Persson

Förbundskapten, landsväg Landslag landsväg +46 76 865 01 50